søndag 19. desember 2010

Urtesalt

I går postet jeg en oppskrift på hjemmelaget chilisalt. Her kommer det mer hjemmelaget krydderi, nemlig hjemmelaget urtesalt. Noe av det beste med urtesaltet var den deilige lukta som spredte seg i hele huset mens jeg tørket saltet på ovnen i stua. Fan-tas-tisk! Og smaken ble jo like god! Oppskriften har jeg hentet fra den fine matbloggen kjøkkentjeneste.



2 dl salt

2 dl hakket frisk timian og rosmarin

finrevet skall av en halv sitron (bare det gule)

to middels store fedd hvitløk
__________________________________________________________________________________

Fjern de groveste stilkene fra rosmarinen før du hakker den. Ha urtene, sitronskallet og hvitløken i en blender eller foodprocessor, og kjør dem til urtene og hvitløken er finhakket. Tilsett salt og kjør videre til alt er godt blandet.

Legg saltet på en tallerken eller stekeplate og la det tørke godt på et varmt sted. Du for eksempel sette det i stekeovnen på 50 - 60 grader, eller som jeg gjorde, sette tallerknen oppå en varmeovn. La stå til saltet er blitt helt tørt. Det kan ta noen timer. Hakk litt i saltet underveis i tørkeprosessen, så slipper du at det klumper seg.

Hvis det er noen klumper igjen når saltet er ferdig tørket knuser du dem i en morter, før du heller saltet på glass med lokk.



Her er urtene og hvitløken fått en runde i blenderen.

Urtesaltet før tørking.

Urtesaltet etter tørking.

Ha urtesaltet på glass, og bruk det istedenfor vanlig salt på maten.

11 kommentarer:

  1. Disse urte saltene dine ser bare SÅ spennende ut. Jeg skal handle inn og lage som gave. Har en venninne som elsker få slike ting. Må bare jakte på glass i riktig størrelse ;)

    SvarSlett
  2. Ja, det er koselige gaver altså. Akkurat det med glass opplevde jeg som en liten utfordring nå før jul. Mine vanlige kjøkkenutstyrbutikker har vært utsolgt for alt av norgesglass og småglass de siste par ukene. I hvert fall hvis jeg ville ha dem til fornuftig pris. Men Åhlens og IKEA svikter aldri, om du har en av dem i nærheten :)

    SvarSlett
  3. Åå dette så lekkert ut :-D Jeg tror ikke jeg rekker det før jul, men det skal jeg jammen meg lage i januar til meg selv og i bursdagsgaver:-D Nesten hele familien har bursdag i februar!!

    SvarSlett
  4. Dette er jo supert å gi bort i gaver. Skal ha det i bakhodet til neste gang. Blir ikke tid før jul... ;)

    SvarSlett
  5. Begynner å bli litt knapt med tid før jul ja. Men som dere sier, er det jo ikke noe i veien for å bruke det som presanger resten av året :)

    SvarSlett
  6. Åhlens har vi to butikker av -og Ikea har inntatt Sørlandet Så trenger ikke hamstre Ikea produkter ved hver hjem tur ;) så det er håp ;) Har og en annen alt mulig "dille" butikk som godt kan ha riktig type glass -Butikk runde står øverst på programmet -sammen med urter :)

    SvarSlett
  7. Hehe, jeg skjønner ikke helt hvordan man kan leve uten IKEA i nærheten. Eller, jeg har jo prøvd det også. Men jeg synes det var et styr husker jeg. Så det er bra IKEA har inntatt sørlandet. Nå er det vel bare Nord-Norge som mangler.

    SvarSlett
  8. Du er bare KJEMPE FLINK!!!

    SvarSlett
  9. Dette var i grunn veldig lettlagd altså. Men takk likevel, Line ;) Det er jo stas å høre det fra en som er så flink som deg.

    SvarSlett
  10. Hei hei:o) eg har laga urtesalt av denne oppskrifta. Kjem innlegg på bloggen min i morgon, med link tilbake til deg og Ina!! Ha ein fin kveld, Line

    SvarSlett
  11. Så koselig Line. Veldig fine bilder av prosessen på bloggen din :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails