fredag 3. desember 2010

Marsipankuler med sjokoladetrekk

Marsipan hører julen til. Smakssett gjerne med for eksempel konjakk eller whisky hvis du liker det. Selv er jeg ikke så glad i marsipan med en sterk smak av brennevin. Men jeg synes at å krydre marsipanen med en ørliten klunk whisky, sånn at det bare gir et svakt hint av en smak, gir den lille, men viktige prikken over i'en.


De fleste marsipanoppskrifter jeg har sett har like mengder sukker og mandler. Så da jeg laget denne begynte jeg med halvparten mandler og halvparten sukrinmelis. For meg ble det alt for mye søtt og alt for mye av sukrinsmaken. Så jeg knadde inn mer og mer mandler, helt til jeg var fornøyd med smaken. Da endte jeg opp med omtrent dobbelt så mye mandler som sukrinmelis. Dette betyr egentlig bare at du ikke må ta oppskriften helt bokstavlig. Smak på marsipanen etter hvert som du knar den sammen, og tilsett mer mandler eller sukrin ettersom hvor søtt du liker å ha det.


500 g mandler

250 g sukrinmelis

2 eggehviter

Noen sitrondråper

evt. litt ekte vanilje

mørk sjokolade (minst 70%) til trekket
__________________________________________________________________________________

Begynn med å skålde mandlene. Det gjør du ved å koke opp vann, ha mandlene i kjelen og la de trekke til skallet løsner. Kjøl av litt (sånn at du klarer å putte fingrene i det varme vannet) før du tar litt og litt av mandlene ut av vannet og begynner å sprette dem ut av skallet sitt. Hvis du skålder mye mandler på en gang er du lurt å bare ta litt og litt av mandlene ut av vannet slik at skallet ikke rekker å feste seg igjen før du får mandlene ut av skallet. Det er også lurt å la de skåldede mandlene tørke en dag eller to før du kverner dem. Det gjør kvernejobben mye enklere. Eller du kan rett og slett kjøpe ferdigskåldete mandler. Noen butikker har til og mandler som ikke bare er ferdig skåldete, men også ferdig malt.

Mal mandlene i en mandelkvern, eller i blenderen.

Bland sammen mandler og sukrin. Kna inn eggehviter og sitron. Ikke ha i begge eggehvitene på en gang. Det kan hende at du klarer deg med halvannen eggehvite. Det kommer litt an på hvor tørre mandlene dine er. Elt deigen godt. Den vil kanskje virke litt for tørr til å begynne med, men det går seg til.

Sett deigen kaldt en liten stund før du ruller kuler.

Smelt mørk sjokolade over et vannbad. Bruk tannpirkere i kulene og dypp dem i den flytende sjokoladen.

Sett dem kaldt igjen til sjokoladen har stivnet helt.

Oppbevares i glass med lokk i kjøleskapet.




Når du lager lavkarbomarsipan kan det kanskje være lurt å ikke lage like store mengder av gangen som når du lager marsipan med sukker. Line har gjort meg oppmerksom på at marsipan laget på sukrin ikke holder seg like lenge. Det er fordi sukrin ikke har den samme konserverende evnen som sukker har.

32 kommentarer:

  1. Det ligner på oppskriften jeg kom fram til. 500 g mandler og 200 g sukrinmelis :-) Marsipan er nydelig og med en skvett konjakk er jeg solgt! kulene dine så super fine ut :-)

    SvarSlett
  2. Veldig bra bilder, og maripankulene ser snadder ut! :)

    SvarSlett
  3. Jeg haar og slitt med sukrinsmaken -spesielt i melis. Har et lite prosjekt på gang nå , så det endte opp med en prøvekake for teste om jeg må doble resten av ingrediensene
    Godt jeg måtte sjekke oppskriften og så ditt innlegg før jeg gjorde alt ferdig :)

    SvarSlett
  4. Åh dette er det beste jeg vet:):)

    SvarSlett
  5. jeg har stevia.. men det er mye søtere enn sukrinmelis, kan det brukes montro?

    SvarSlett
  6. Så utrolig flotte bilder, Frida! Jeg har så lyst på nytt kamera, hva slags kamera har du? Selv om det nok er en dyktig fotograf bak bildene også ;)

    SvarSlett
  7. Takk alle for koselige kommentarer.

    Makronella: Ja, de sukrinsmaken kan være litt kjip når den blir dfor dominerende. Men å være sparsom med det søte, i tillegg til maskering med vanilje og noe god brennevin gjør jobben altså.

    Marianne: Jeg har ikke prøvd å bruke stevia, men her gjelder vel samme regel. Tilsett bare litt og litt av gangen, og smak underveis til du er fornøyd.

    Cecilie: Da er vi to som har lyst på nytt kamera. Jeg har lyst på et litt ordentlig et. Det jeg har nå er ikke noe fancy greier. Det er et relativt billig kompaktkamera fra Sony. Sony Cybershot tror jeg. Betalte vel litt over tusenlappen for det. 12-1300 kanskje.

    SvarSlett
  8. Oi, da har du et godt kamera for en billig penge - og har tydeligvis forstått instillingene ;)) Jeg titter litt rundt nå, og det er ikke så mange kameraer hvor det står bemerket at de tar gode matbilder!

    SvarSlett
  9. Har mandler liggende i kokt vann nå, skal skålde dem seinere, så blir det kanskje marsipanlaging i morgen. Du skriver at de kan males på kvern eller i blender, da skulle vel food processor også gå bra, håper jeg?

    SvarSlett
  10. Julen er reddet!
    Med to som har diabetes i huset, skal jeg lage denne til jul;)

    Klem fra Turid;)

    SvarSlett
  11. Cecilie: Jeg har bare stilt kameraet inn på automatisk innstilling. Så når jeg putter linsa nær maten stiller den seg automatisk inn på nærbilder. Det viktigste trikset mitt er egentlig bare godt lys. Jeg bruker enten dagslys fra vinduet eller en sterk lampe etter at det er blitt mørkt. Hvis du ser på de siste bildene mine har jeg brukt dagslys på marsipanen, makrellrøra, biscottiene og tacobollene. På ribba, surkålen og nasalatorsken har jeg brukt en sterk lampe. Det eneste bildet hvor jeg bare har brukt vanlig lys fra kjøkkenbenken er den rå kålen til surkål. Du ser ganske god forskjell? Når det gjelder dagslys gir selvfølgelig lyset fra ulike tider på døgnet ulik effekt også. På ettermiddagen blir bildene mer blålige som du ser på makrellrøra og den rå appelsinbiscottideigen.

    Så jeg har vel etter hvert konkludert med at lyssettingen er altså aller mest avgjørende for resultatet. Både lysstyrke, lystype og evt. lysvinkel. Blitz er delsvfølgelig døden for bildene.

    SvarSlett
  12. Hannem: Har aldri prøvd, men tipper det går greit. Tror at det da er enda viktigere at mandlene har fått tørke ordentlig. Du kan evt. la de ligge i ovnen på typ 50-60 grader en stund, om du er forsiktig så de ikke tar smak av varmen.

    SvarSlett
  13. Turid: Så bra! Jeg har også et par dianetikere i slekten, og tenkte jeg skulle lage et par store norgesglass fulle med sukkerfrie godsaker til dem til jul.

    SvarSlett
  14. Hehe, dianetikere... jeg mente diabetikere selvfølgelig.

    SvarSlett
  15. Angående det å male mandlene i blender/food processor: da kan lett oljen i mandlene bli "slått ut" på et vis, noe som ikke er så ønskelig når man skal lage marsipan, melet blir tørt. Har ikke personlig erfaring, men det er det jeg har blitt fortalt.

    Fin oppskrift, jeg skal lage marsipan til uka! :)

    Og i forhold til sjokoladetrekk, hvilken sjokolade bruker du til det? Jeg er veldig lite bevandret i mørk-sjokolade-verdenen, vet ikke om jeg burde bruke det eller f.eks. sukkerfri sjokolade. Har du noen mening om det?

    SvarSlett
  16. Charlotte: Det med maling av mandler i blender har du nok rett i. Netopp derfor er det viktig at mandlene er godt tørre for de kjøres i blenderen, slik at de males kjapt og lett.

    Jeg bruker som regel 86% sjokolade, den er vel fra Freia? Om sjokoladen blir mørkere enn det (som 90% fra Lindt) blir den for bitter etter min smak. Selv foretrekker jeg heller å bruke 86% søtet med sukker, enn sukkerfri. Det er fordi det ikke er store mengdene sukker som er brukt i den sjokoladen, og fordi jeg ikke er noe glad i alle tilsetningsstoffene i sukkerfri sjokolade. Mange (meg selv inkludert) blir jo også dårlig i magen i maltitolen som brukes i sukkerfri sjokolade. Men dette er jo egentlig bare en smakssak.

    SvarSlett
  17. Tips til skålding av mandler. Putt dem i et kjøkkenhånkle og masser dem/ kna dem inni håndkle. Da tar det noen sekunder å skålde mange mandler.

    SvarSlett
  18. Dette så utrolig godt ut! Elsker marsipan med sjokolade, så fint å få inspirasjon til lavkarbo-alternativer :-)

    SvarSlett
  19. Anonym: Tusen takk for tips! Skålding er jo kjempekjedelig, så dette skal jeg teste neste gang.

    Gry: Ikkesant! Marsipan er jo kjempeenkelt å lage i lavkarboversjon :)

    SvarSlett
  20. Noen som har forsøkt å bruke mande-mel isteden for å skålde mandler? Hilsen ny LCHF entusiast!

    SvarSlett
  21. Beklager at det har tatt tid å svare deg. Jeg tror nok ikke at du vil få et vellykket resultat med mandelmel. Mandelmelet er jo mye tørrere og med mye mindre fett enn malte mandler... Men jeg har aldri prøvd selv, så det kan jo hende jeg tar feil ;)

    SvarSlett
  22. Hei, tror man kan lage dette nå og fryse ned til jul?

    SvarSlett
  23. Jeg har aldri prøvd å fryse marsipan, så det tør jeg ikke svare sikkert på dessverre.

    SvarSlett
  24. Prøvde å rulle ut deigen til stenger og steke dem i ovnen, tenkte det ville bli nesten som kransekakestenger, og det ble det faktisk. Med litt sjokolade på, så ble de nydelige =)
    Kristine

    SvarSlett
  25. Hei:)
    Bloggen din er til stor inspirasjon, og benytter meg stadig av dine oppskrifter.
    Har produsert marsipan, bounty, lasagneplater og knekkebrød etter dine oppskrifter i dag.

    Takk for at du lager fantatisk god mat, uten at man må tråle "spesialforretninger" for å kunne lage det!

    God påske:)
    Tanja

    SvarSlett
    Svar
    1. For en kjempehyggelig kommentar Tanja. Og for en kjempeproduksjon du har hatt på kjøkkenet i går! Tusen tusen takk! Det er stas å høre at du bruker og liker oppskriftene du finner her på bloggen.

      God påske til deg også!
      Frida :)

      Slett
  26. Angående dette at mandlene bør være godt tørre før du putter dem i blenderen - vil det ikke hjelpe å grovhakke dem littegrann, for så å legge dem til tørking? Da får de kanskje tørket litt bedre? Kan hende jeg er heelt på jordet, var bare en tanke..

    Er det noen som har prøvd dette her med splenda? Jeg har lyst på påske-marsipan :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres ut som en veldig god idé Elisabeth :)

      Slett
    2. Da har jeg laga disse - og takk gud for at de er mektige!! :)
      Jeg blanda splenda og sukrin, men jeg brukte vanlig sukrin, og ikke melis, så det ble det den der "knaspringen" mellom tennene da.. Men det gjorde meg ingenting, NAM så glad jeg ble i påsken plutselig :-D

      Slett
    3. Hehe. Påsken er fine greier ;) Gøy å høre at du likte dem. Interessant å høre at det funka med halvparten splenda. God påske til deg :)

      Slett
  27. Hei.
    Bare litt oppdatert info...
    Det finnes mandelmel både som vanlig og fettredusert. Man kan bruke mandelmel (m fett) men resultatet blir litt mere kornete.
    Jeg lager store mengder og fryser kulene. De holder seg lenge og blir ikke for harde, så de kan nesten spises rett fra fryseren.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails