torsdag 23. desember 2010

Kokos- og kardemommepannacotta med limelokk

Inspirasjon til ny mat kan skje på så mange måter. En idé møter en annen, så sover man litt på det, og vips så har man en ny rett. Eller som her, en ny dessert.

De siste par månedene har jeg vært litt hekta på kardemomme. Det har ikke resultert i så mange postede oppskrifter her på bloggen, annet enn lassi og ingefær og kardemommete. Men jeg rukket å lage NokEnMatbloggs absolutt fantastiske Lam Korma et par ganger og denne deilige kardemommekyllingen. Begge oppskriftene anbefales på det varmeste. De kommer begge to til å gjentas mange ganger på mitt kjøkken. Kardemomme er utrolig godt altså! Så med denne nye kardemommedillen holdt jeg nesten på å dette av stolen av ren begeistring da jeg så Mat på bordets kardemommeiskrem.


Etter at jeg laget Panna cotta for en tid tilbake har jeg tenkt at jeg skulle prøve meg på en panna cotta laget av kokosmelk. Men det har liksom bare blitt med tanken, fordi jeg ikke har funnet ut hvordan jeg skulle smakssette den. Men etter å ha sett kardemommeisen på Mat på bordet trengte jeg bare en god natts søvn før jeg våknet med en eneste tanke i hodet: Kokospannacotta med kardemomme! Det var så åpnebart! Kokos og kardemomme er jo en kjent kombinasjon. Jeg skjønner ikke hvorfor kardemommedillen og kokospannacottaplanene har smeltet sammen i hodet mitt tidligere.

I Norge er vi kanskje mest vant til å bruke kardemomme i julekaker og vafler. Så da kan kanskje denne desserten passe fint i juletida, som et litt mer eksotisk juleinnslag? Ellers er den så god at den kan passe når som helst ellers på året, hvis du spør meg.

Den syrlige limen på toppen passer fint som en kontrast til den lune og varme smaken av kardemomme.




4 porsjoner


4 dl kokosmelk

2 dl kremfløte

2-3 ss sukrin

1/4 ts malt kardemomme

4 gelatinplater


Limelokk:

0.6 dl limesaft

0,6 dl vann

2 ss sukrin

1 gelatinplate
___________________________________________________________________________________

Legg fire gelatinplater i bløt.

Varm opp kokosmelk, fløte, sukrin og kardemomme til kokepunktet. Smak på kokosmelkblandingen om du synes det er passe mye kardemomme.

Klem vannet ut av gelatinplatene og smelt dem inn i kokosmelkblandingen under omrøring. Hell blandingen over i fire glass. La glassene med pannacotta kjøles ned på kjøkkenbenken før du setter dem i kjøleskapet. La stivne i kjøleskapet i et par timer. Første gangen jeg laget denne skilte panna cottaen seg litt under nedkjølingen. Det ble et tynt lag med litt lysere panna cotta i bunn av glassene. Det gjorde ingenting for smaken. Men andre gangen jeg laget denne rørte jeg litt i glassene et par ganger under nedkjølingen i det blandingen begynte å tykne (men ennå ikke hadde stivnet) for å unngå at det skjedde igjen.

Legg et gelatinplate i bløt.

Varm opp limesaft, vann og sukrin under omrøring til sukrinen har løst seg helt opp. Smak på limeblandingen. Det kan hende at du vil ha mer sukrin. Geleen skal være syrlig, men også søt nok. Du skal i hvert fall ha nok sukrin i til at du fjerner den litt bitre smaken som kan være i lime.

Klem vannet ut av gelatinplaten og smelt den ned i limesaften. Kjøl limegeleen helt ned før du fordeler den over den stivnede pannacottaen. Sett inn i kjøleskapet igjen, til limegeleen har stivnet.

 Dette er hele kardemommebelger. I oppskriften har jeg vært lat og brukt ferdig malt kardemomme. Jeg ser ikke bort i fra at desserten hadde blitt enda bedre med selvmalt kardemomme.


.

14 kommentarer:

  1. Strålende idé! Passende desert til et indisk måltid, yummy!

    SvarSlett
  2. Så morsomt :-D Jeg har gått å tenkt på å lage pannacotta av kokosmelk til dessert i romjulen :-D Det var en kjempe god ide og bruke kardemomme!!

    Jeg vil ønske deg en riktig god jul!!

    SvarSlett
  3. Jeg ELSKER ELSKER ELSKER bloggen din! Sånn da var det sagt ;) God Jul ønsker jeg deg og dine!
    Hilsen Maiken

    SvarSlett
  4. Ina: Ja, fikk veldig India-følelse av denne, så det har du nok rett i :)

    Janicke: Ja, ikkesant! Det ble så julete atte ;) Ønsker deg også en god jul :)

    Maiken: OI! Tusen tusen tusen takk for det. Jeg blir jo så smigret og glad for sånne tilbakemeldinger. Ønsker deg også en god jul :)

    SvarSlett
  5. Dette så veldig godt ut! Kanskje jeg må forte meg og lage pannacotta før riskremen står på bordet! Jeg kjøpte jo faktisk hel kardemomme i går:-)

    God jul, forresten og ser frem til ny inspirasjon etter jul :-)

    SvarSlett
  6. God jul, Frida! Er så imponert over deg og bloggen, altså!

    SvarSlett
  7. For en strålende idé! Kanskje dette er nyttårsdesserten jeg har ventet på? Få ting lukter mer fortryllende enn kardemomme! Fortsatt god jul:)

    SvarSlett
  8. Oi.friskt og spennende!! godt å teste noe annet nå enn sjokoladeoppskrifter! hehe...I`m for the first time fed up with choco!!! hehehe

    God jul!!:)

    SvarSlett
  9. Takk alle! Håper alle koser seg i jula :)

    SvarSlett
  10. Nam! Det både hørtes og så veldig godt ut! Skal garantert testes ut!

    SvarSlett
  11. Takk Kjøkkentjeneste. Det var en deilig og litt annerledes dessert :)

    SvarSlett
  12. Eg har lagd denne før, men i dag lagde eg den til middag for mamma og pappa - som elska den! Dette e noke av det beste eg har funne her, trur eg - og d seie litt. Deilig med noke som ikkje e sjokolade, for eg et elles litt for mykje av det når eg skal ha snop/kake/dessert. Så tusen takk!

    Marte

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy å høre Marte! Enig med deg i at det ofte blir sjokolade når det skal være noe søtt. Noe med sjokolade eller noe med bær. Fint med noe å variere med. Kjempehyggelig å høre at denne oppskriften faller i smak :)

      Slett

Related Posts with Thumbnails