fredag 10. desember 2010

Sennepssild



Hver jul lager jeg et par tre sildesorter. Men det er like vanskelig hvert år å velge ut hvilke to eller tre sorter jeg skal lage. Det finnes jo så fantastisk mange deilige sildeoppskrfiter. Bare se på Janickes rømmesild, sursild og rødvinssild. Eller hva med Lena Beatrice sin sild med dill og hvitløk? For ikke å snakke om karrisild, sherrysild, tomatsild eller kryddersild... Ai ai, valgets kvaler!

Men nå er årets tre sorter bestemt og ferdig laget. Her kommer oppskriften på den første av de tre, nemlig sennepssild.

Når du skal kjøpe sild er det lurt å lese på innholdsfortegnelsen hvis du vil unngå sukker. Den varianten som jeg tror de fleste bruker er den silda som er i blå eller gule hermetikkbokser. Det er en veldig god sild, men ligger altså i en lake som blant annet inneholder sukker. Nå tror jeg det er begrenset hvor mye sukker du får i deg hvis du velger den sorten. Du skal jo ikke akkurat drikke laken, og silden skal jo også vannes ut før du bruker den. Men selv kjøper jeg en sild som ligger i vakumpakker og som ikke er sukret. Om du velger spekesilda eller kryddersilda spiller for så vidt ikke så stor rolle. Det er en smakssak. Selv liker jeg kryddersilda best, og bruker den i de fleste oppskriftene.

For meg skal jo silden tradisjonelt serveres med dansk rugbrød. Men et kjempegodt alternativ uten de karbohydratene som er i rugbrødet er Line sin oppskrift på grovt brød. Når jeg laget brødet minsket jeg litt på solsikkekjernene og økte mengden kruskakli fordi jeg tenkte at det kanskje ville gi følelsen av et enda grovere brød. Sildebrødet skal liksom være ordentlig grovt og kompakt. I tillegg tilsatte jeg litt sukrin i brøddeigen, for å få litt ekstra smak.


4 kryddersildfileter

melk til utvanning

1- 2 ss søt sennep (f.eks. Slotts skånsk sennep)

1 ss dijonsennep

1/2 ss sukrin

1/4 ts pepper

finhakket fersk dill

1,5 dl seterrømme

1 - 1,5 dl majones (gjerne Hellmanns)

1 liten kork eddik 7 %

1 liten hakket løk (her må du nesten justere mengden litt etter smak)
____________________________________________________________________________________

Legg kryddersildfiletene i en bolle med melk og vann (ca. 50/50). La de ligge i 2-5 timer, alt etter som hvor salt du vil ha silda.

Bland sammen rømme, majones, sukrin, pepper, eddik, hakket dill og mesteparten av sennepen. Smak deg frem for å finne hvor mye sennepssmak du vil ha. Kanskje liker du sennepssilden litt mildere enn jeg liker den. Kanskje liker du den sterkere.

Skyll sildefiletene godt, sånn at du får fjernet all melken. Del filetene i passe store biter. Ha sild og hakket løk i sennepssausen og rør godt rundt.

Ha silda på glass og la stå til dagen etter. Etter en dag har smakene satt seg, og du bør smake på silda om du vil justere med for eksempel ekstra sukrin, pepper eller sennep. Eller om du vil gjøre den mildere med litt ekstra majones eller rømme. La glasset stå en dag til i kjøleskapet før du spiser.


..

16 kommentarer:

  1. Hvordan tror du det blir visst jeg bruker dijon sennep? Burde jeg ha mer eller mindre i da?

    SvarSlett
  2. Jeg mente hvis jeg kun bruker dijon sennep, hvor mye burde jeg bruke da? :)

    SvarSlett
  3. Da tror jeg du får en veldig skarp sennepssild. Du må nesten bare smake deg frem Grolla. Men jeg tror nok at du da må bruke mindre sennep, og kanskje mer sukrin.

    SvarSlett
  4. Men da går jeg heller til innkjøp av søt sennep :) Takk for svar. Flott at du deler oppskrifter :)

    SvarSlett
  5. Bare hyggelig Grolla. Både å svare og dele oppskrifter ;) Lykke til med silden da!

    SvarSlett
  6. Sild er så godt!! Har et glass rømmesild og sennepssild i kjøleskapet....nam nam

    SvarSlett
  7. Mmm! Enig. Jeg har spist nok en sildefrokost i dag, og bare storkoser meg :)

    SvarSlett
  8. Jeg fant bare søt sterk sennep. Fær prøve meg fram. Jeg klarte ikke å stå opp tidsnok til å få kjøpt meg norges glass idag, får gjøre ett nytt forsøk i morgen :) Gleder meg til å ha tre sildesorter i kjøleskapet i morgen :)

    SvarSlett
  9. Ja, jeg tror det står på sennepen min også at den er både søt og sterk. Den er vel egentlig ikke spes sterk. Men det kommer vel an på hva man er vant med :) Hvis du har gått for den skånske er det uansett en veldig god matlaginssennep.

    SvarSlett
  10. Hei og takk for flott blogg. Har prøvd mange av oppskriftene dine, og hele familien er fornøyd :-) Jeg lurer på noe ang kryddersild. Du skriver at du pleier å kjøpe dem i vakumpakker. Jeg har ikke funnet kryddersild i vakumpakker. Sist jeg laget denne fantastiske sennepssilda ( svigermor var veeeldig fornøyd! ) kjøpte jeg krydderfileter i en fiskedisk til kr 199 pr kg. Kan du skrive hvilken butikker som har kryddersild vakumpakket?

    SvarSlett
  11. Så gøy å høre at du er fornøyd med mange av oppskriftene her! Tusen takk for fin tilbakemelding! Når det gjelder den vakuumpakkede silda, så kjøpte jeg den i fjor på Meny. Men jeg har ikke sjekka om de har samme silda i år, og om det andre butikker som har dem.

    SvarSlett
  12. Da har jeg laget første porsjon i år :-) Gleder meg så til å spise...

    Jeg finner kryddersild både på prix og rema 1000.

    SvarSlett
  13. Ja, det er på tide å lage sild nå ja. Håper sennepssilden ble god :)

    SvarSlett
  14. Hei Frida.
    Denne fikk jeg lyst til å prøve. Men hva er holdbarheten på denne sånn omtrentlig?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke så godt å si. Men en tre ukers tid i kjøleskapet burde den klare seg. Den pleier ikke rekke å bli dårlig før jeg har spist den opp.

      Slett
  15. Supert. Takk for raskt svar.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails