tirsdag 14. desember 2010

Julebiscotti med hvit sjokolade

Jeg ser at Cecilie fra Fristende Lavkarbo har laget lavkarbo pepperkaker som ser aldeles nydelige ut. Og pepperkaker er jo egentlig obligatorisk til jul. Men jeg må innrømme at jeg er litt lat og synes det er litt kjedelig med denne kjevlinga. Så nå har jeg laget et alternativ, nemlig biscotti med pepperkakesmak og hvit sjokolade. Det ble veldig julete og godt til kaffen. Oppskriften er, akkurat som appelsinbiscottiene og de vanlige biscottiene et resultat av inspirasjon fra Janickes biscottioppskrift..


200 g skåldete og malte mandler

50 - 100 g sukrin

2 ss fiberhusk

2 ts bakepulver

frøene fra en vaniljestang

1 ts kanel

1/4 ts nellikk

1/4 ts ingefær

1/4 ts pepper

evt. en klype kardemomme

2 egg

hvit sjokolade (gjerne sukkerfri)
________________________________________________________________________________

Skåld gjerne mandlene dagen i forveien, slik at de rekker å tørke ordentlig. Jeg tok den late utveien og kjøpte ferdig skåldede mandler. Mal mandlene på en mandelkvern, eller i blenderen.

Bland alt det tørre godt, og kna eggene inn. Deigen skal være klissete, men fast.

Form deigen i en eller flere pølser. Legg pølsene på en bakepapirkledt stekeplate og klem dem litt flate. De kan gjerne være en til to centimeter i høyden, og ca. seks centimeter i bredden når de er klemt.

Stek de klemte pølsene i ca. 20 minutter på 175 grader. Ta dem ut av ovnen og skjær pølsene i skrå skiver. Fordel skivene godt utover stekeplaten igjen, og la dem tørke med ovnsdøre på gløtt, på 75 grader. Det kan ta to tre timer. Kanskje mer.

La biscottiene bli helt avkjølt.

Smelt hvit sjokolade i et vannbad. Ha den hvite sjokoladen i en liten spruteflaske og pynt julebiscottiene. Sett dem i kjøleskapet til sjokoladen har stivnet. Når sjokoladen er stiv kan du legge biscottiene over i en kakeboks i skapet.



.

10 kommentarer:

  1. åååå nydelig!! Har tenkt tanken på å kryddre andre kaker med pepperkakekrydder. Hver gang det skal kjevles og stikke ut kaker er barna med i 2 minutter og så står jeg der alene...trod det blir biscotti i år :-)

    SvarSlett
  2. Hehe, skjønner barna godt. Jeg har alltid syntes det var fint når andre baker pepperkakene, sånn at jeg bare kan pynte dem :) Biscotti blir jo ikke helt det samme. Men det ble i det minste veldig veldig julete.

    SvarSlett
  3. Ikke dumt - har og tenkt julekrydder i ett eller annet, nå kan jeg slutte tenke bare følge oppskriften her -Takk :)

    SvarSlett
  4. Ja, det var veldig kjekt og greit altså :) Jeg tenkte først at det hadde gått an å forme denne deigen som små runde kaker også. Men var ikke sikker på om de ville bli tørre nok. Nå angrer jeg litt på at jeg ikke gjorde et forsøk, for jeg ser jo nå at stort sett alle julekakene mine har biscottiform.

    SvarSlett
  5. Så utrolig gode dem så ut! denne skal jeg lagre under favoritter, for den må prøves! :)

    SvarSlett
  6. Så hyggelig å høre at jeg klarer å friste deg Hege ;)

    SvarSlett
  7. Prövde med mandelmel jeg.. Å måtte legge til 2 egg til for å få d sammen. Deigen var så og si nesten svart, og lignet ikke i d hele tatt på dine :P Smaken var ok, men konsistensen var ikke heelt i min smak.

    Får pröve på nytt og male mandlene selv! :)

    SvarSlett
  8. Takk for at du fortalte hvordan det gikk med mandelmel. Svart deig høres ikke bra ut. Håper de blir bedre med egenmalte mandler.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails