mandag 13. desember 2010

Svinestek med svor og hvitløk- og fløtesaus

Denne oppskriften har hentet inspirasjon fra Hellstrøms oppskrift på ribbe. Det beste med Hellstrømribba er sausen, så den ville jeg spille litt videre på i denne svinestekoppskriften. Hvitløksfeddene setter ikke sterk hvitløkssmak, verken på steken eller sausen. Når de får ligge og godgjøre seg i ovnen sammen steken blir de søtlige og deilige og setter en helt fabelaktig god smak. Denne gangen har jeg stekt svinesteken på den "vanlige" måten. Neste gang tror jeg at jeg skal gå for Nannah sin langstekte variant uten bruk av damping.


1 stykke svinestek med svor

grovt havsalt

knust svart pepper

vann

8 sjalottløk, renset

6-8 hvitløksfedd, med skall

1 spiseskje soyasaus

1 spiseskje worchestershiresauce

fløte
____________________________________________________________________________________

Begynn med å rute opp svoren. Steker som er ferdig rutet synes jeg ofte ikke er rutet opp bra nok. Rutene bør være relativt små (terningstørrrelse) for at svoren lettere skal bli sprø, og kuttene bør være dype nok, altså godt ned i fettet, men ikke helt ned i kjøttet.

Salte og pepre steken godt. Pakk den inn i for eksempel matpapir og la den stå i kjøleskapet med svoren ned i 1 til 3 dager.

Ta steken ut av kjøleskapet og skyll av saltet og pepperet. Salte og pepre på nytt igjen.

Legg steken i en ildfast form med svorsiden ned og hell på kokende vann til det dekker svoren. Sett et steketermometer i den tykkeste delen av steken. Ha i sjalottløk og hvitløk. Dekk formen med aluminiumsfolie og sett ribba inn i ovnen på 180 grader. La stå i ca. 20 minutter.

Fjern folien, snu steken og skru varmen ned til 125°C. Stek kjøttet til kjernetemperatur 72-76°, da er det gjennomstekt. Dette kan ta 2 timer eller mer, litt avhengig av størrelsen på steken. Ta kjøttet ut og la det hvile i minst 15 minutter. Hvis svoren ikke er blitt sprø før du tar den ut av ovnen, avslutter du stekingen ved å sette på grillen og la steken steke på øverste rille i ovnen i noen minutter. Følg nøye med, det er sekunder mellom perfekt svor, og svidd stek.

Mens steken hviler heller du skyen i en kjele. Kok opp og la skyen koke litt inn. Mos hvitløksfeddene ned i skyen gjennom en sikt med baksiden av en sleiv. Ha i soyasaus og worchestershiresauce. Det kan være lurt å holde igjen litt på soyasausen dersom skyen din er blitt veldig salt. Hell i godt med fløte. Du kan begynne med like mye fløte som sky, og så smaker du til med mer dersom sausen din er for salt. La koke en stund til sausen tykner. Du kan også bytte ut deler av fløten med creme fraîche. Jeg synes det er lettere å få sausen tykkere hvis jeg gjør det. Smak til med evt. mer worchestershiresauce før servering.

Skjær skinka i skiver og server med grønnsaker og saus.


.

4 kommentarer:

  1. Hei, Idag var det "bakedag" biscotti med appelsin og pistasj, marsipan med whiskey/appelsin toppet med pistasj og fløtekarameller med peanøtter og sjokolade. Karamellene lagde jeg i små konfekt former, da var det litt enklere og helle opp røren. Og nå er jeg bare så mett...Mye, men det er ikke sikkert jeg kommer til å dele...hehe
    klem Helén

    ps Har en stor bursdags fest som jeg skal ha på lørdag, maten blir ikke lagd av meg men jeg kommer med forslag. Har du Frida eller noen av dere flinke lesere forslag på retter på lavcarbo. Tenkte en liten forrett til musserende vin, en slags gryte rett, enkel dessert, og noe "søtt" til dessert. antall ca 35 stk. Tusen takk på forhånd

    SvarSlett
  2. Åh, det høres helt herlig ut! Jeg skulle likt å snoke i skapene dine nå altså!

    Det er kjempevanskelig å komme med menyinnspill. Det kommer an på så mye... Hvilket prisnivå du skal legge deg på, hvor mye jobb det skal være, hvem som er "publikumet" (gjestene - er det folk som er vant til tradisjonell mat, eller folk som synes det er gøy å eksperimentere med nye smaker), og mye annet.

    Til forrett ville jeg uansett ha satset på noe lett og mild sjømat av noe slag. Det slår liksom aldri helt feil. Jeg kommer ikke på noen gode ideer sånn på strak arm.

    En gryte av noe slag til hovedrett... tja... Jeg er stor fan av den pannestekte kyllingen i soppsaus : http://lchf-bloggen.blogspot.com/2010/11/pannestekt-kylling-i-soppsaus.html. Det er sjelden noe så enkelt smaker så godt. Ellers, hvis du vil gjøre det mer komplisert og mer eksotisk kan jeg ikke skryte nok av lammekormaen som du finner på NokEnMatblogg: http://nokenmatblogg.blogspot.com/2010/10/lam-korma-en-symfoni-av-krydder.html.

    Til dessert kan jeg anbefale sitronfromasjen (http://lchf-bloggen.blogspot.com/2010/10/sitronfromasj.html) Den er utrolig frisk og deilig når man egentlig er for mett til dessert. Eller kanskje en multefromasj hadde vært godt nå som det nærmer seg jul? Eller er alt med bær en vinner synes jeg. Ellers er jo denne dessertkaka (http://lchf-bloggen.blogspot.com/2010/08/brownies.html) helt fantastisk. Særlig med krem og friske bringebær på seg.

    Ellers er det kanskje enklere å tenke seg drømmemenyen først, uten å bry seg om karbeinnholdet, og heller finne ut hvordan man skal gjøre den lavkarbo etterpå?

    SvarSlett
  3. Nam nam..da jeg så ribba til Hellstrøm på tv fikk jeg veldig lyst på det!! Sausen høres super god ut!!!

    SvarSlett
  4. Ja, den ribba kan jeg anbefale altså. Spiste den for et par uker siden (med meljevning og hele pakka), og jøjemeg altså! Den sausen er bare helt sjukt god. Hadde jeg vært en av de som liker JBKM så tror jeg faktisk jeg ville valgt å lage sausen som i originaloppskriften, bare med JBKM istedenfor hvetemel. Men fløtevarianten er ikke noen dårlig erstatning altså.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails