fredag 10. desember 2010

Marsipankjeks

Visste du at man kan steke marsipan? Så når du lager marsipan, lag litt ekstra sånn at du kan steke noen marsipankjeks.


Lag marsipan etter denne oppskriften.

Lag en tykk pølse av marsipanen, og skjær skiver av pølsa. Kjeksene blir ganske kompakte, så det kan kanskje være lurt  å skjære skivene litt tynnere enn de kjeksene du ser på bildene. Neste gang jeg lager disse kommer jeg til å halvere tykkelsen.

Legg skivene på en bakepapirkledt plate og stek på 180 grader i ca 12 minutter, eller til kjeksen begynner å bli gyldne.

Smelt sjokolade i et vannbad og dypp kjeksen i sjokladen etter at de har blitt avkjølt.


10 kommentarer:

  1. Disse lagde jeg i fjor, utroloig gode.

    SvarSlett
  2. Ja, også så enkelt da gitt.

    SvarSlett
  3. Lagde først marsipan etter oppskriften jeg fant her og syntes det var godt. Hadde litt deig igjen og lagde kjeks av det. Og de ble jo helt fantastisk gode! Beste lavkarbo godteriet jeg har smakt. Var mye mindre av den kjølige sukrin smaken i kjeksene enn i marsipanen, og det likte jeg. Syntes forøvrig at du har en kjempefin blogg. Blir veldig inspirert av den, og har prøvd flere av oppskriftene. :-)

    SvarSlett
  4. Hei Anne! Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Så fint å høre at du likte kjeksene. Synes det er veldig stas at du finner inspirasjon her på bloggen :)

    SvarSlett
  5. Er dette egentlig lavkarbo?

    SvarSlett
  6. De består stort sett bare av mandler. Så ja :)

    Men som med alle lavkarbosøtsaker, så bør nok bruken begrenses ;)

    SvarSlett
  7. Jeg har forsøkt oppskriften, og disse er kjempegode:) Men siden jeg fortsatt sliter med sukrinsmaken, brukte jeg bare 100 g sukrinmelis til ca 400 g skoldede, malte mandler. Blir ikke så veldig søte, men det holdt for meg:)

    SvarSlett
  8. Godt tips Isa! Jo mindre man bruker, jo bedre er det egentlig. Og så blir man jo etter hvert veldig sensitiv for søtsmak når man går på lavkarbo, så det er jo egentlig veldig lite som skal til :)

    SvarSlett
  9. Kombiner sukrinmelis med f.eks. natreen, da binder sukrinmeliset seg mye bedre og minsker "kjølig" smaken. Eller reduser gr. sukrin og kjøp en NuStevia essens. Bare et par dråper kan få mengden sukrin så lav at du ikke merker noe. Å bake noe burde også fjerne sukrinsmak.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails