fredag 15. april 2011

Grateng med selleri og røkt makrell

En deilig oppskrift fra James Ramsden.



1 liten sellerirot - rensket og skåret i tynne skiver

1/2 løk - skivet

3 dl fløte

1 ss revet pepperrot

150 g røkt makrell

revet parmesan

smør

salt & pepper
________________________________________________________________________________

Sett ovnen på 200 grader. Kok opp selleriroten i en kjele med lettsaltet vann og la koke i 10 minutter.

Varm litt smør i en panne og stek løken til den er blank og myk. Tilsett fløte, pepperrot, salt og pepper og kok opp.

Hell selleriroten over i et dørslag og la renne av.

Smør en ildfast form med smør. Legg et lag sellerirot i bunn, hell halvparten av løk- og fløteblandingen over og spre den røkte makrellen over. Legg et nytt lag med selleri over makrellen og topp med resten av løk- og fløteblandingen. Strø en håndfull parmesan over til slutt og gratiner i 20 minutter.




6 kommentarer:

  1. Dette var en spennende rett :-D Tror aldri jeg har brukt røkt makrell i en varmrett før men det ser nydelig ut :-D God helg Frida!

    SvarSlett
  2. Det hadde ikek jeg heller før jeg laget denne. Unntatt helt nyrøkt makrell. Så jeg var skeptisk. Trodde det skulle bli veldig "tungt". Men det ble veldig godt. God helg til deg også Janicke :)

    SvarSlett
  3. Spenende rett,skal bli moro og prøve

    SvarSlett
  4. Blir alltid sulten av å ta en titt på din blodd. Denne oppskriften skal prøves i helgen :)

    SvarSlett
  5. Denne var annerledes og spennende! Nå ble jeg sulten:)

    SvarSlett
  6. @ Peggy: Takk :)

    @ Gretel & Kristine: Blir dere sultne så anser jeg oppdraget for fullført ;)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails