mandag 1. februar 2010

Ostesmørbrød med tunfisk og champignon

Disse ostesmørbrødene er inspirert av en av mine yndlingspizzaer - nemlig tunfiskpizza. Og ja, jeg var også en av dem som rynket på nesa da jeg første gangen hørte om tunfiskpizza. Men den neserynkingen har jeg bare måttet legge av meg. For oi så godt det er.

Det finnes en haug med oppskrifter på lavkarbopizzaer som hevder at resultatet "smaker akkurat som pizza". Vel, de gjør virkelig ikke det. Det er faktisk ingenting som 100 % kan erstatte pizzabunn laget på fint hvetemel og gjær. Så derfor lager jeg ikke pizza lenger. Men ostesmørbrød er en helt annen sak. Solsikkebrød og sesambrød er gode alternativer til høykarbiske, hvetemelsbefengte brød, de inneholder bare naturlige og sunne ingredienser, og smaker ikke minst godt. Så da ligger alt til rette for ostesmørbrød med tunfisk og champignon. Hurra!

Denne retten gir meg følelsen av syndig syndig junk. Det er deilig i blant. Særlig dagen derpå. 


2 blingser solsikkebrød eller sesambrød

Ketchup (hvis du er lat, bør vel være sukkerfri) eller tomatsaus (lag selv)

Rikelig med oregano

litt basilikum

litt timian

pepper

salt

1/2 boks tunfisk i olje (det være tunfisk i olje. Bruker du den i vann blir det ikke godt)

en neve hermetiserte champignoner 

To sorter revet gulost (for eksempel gräddost og synnøve gulost. Ikke prøv å jukse deg unna med bare en sort. Jeg garanterer deg at det ikke blir det samme.)

___________________________________________________________________

Sett ovnen på 225 grader.

Smør et godt lag med ketchup eller tomatsaus på brødblingsene. Det er viktig at du ikke kniper på ketchupen/tomatsausen. Hvis du gjør det risikerer du tørre ostesmørbrød, og det vil vi jo ikke ha. Strø oregano, salt og pepper, litt timian og litt basilikum oppå.

Klem ut mesteparten av oljen ut av tunfisken, men ikke alt. Fordel tunfisk oppå ketchup/tomatsaus. Tunfisken trenger ikke være heldekkende.

Fordel noen champignonskiver oppå tunfisken.

Strø litt oregano oppå tunfisken og champignonen.

Strø to sorter revet ost på toppen. Ikke vær beskjeden. Når du tror det er nok, så tar du litt til.

Strø litt oregano på toppen.

Stek til osten bobler og begynner å bli litt gylden.

Enjoy!



Veldig ujålete, og veldig godt! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails