lørdag 13. februar 2010

Blomkål og bacongrateng




Første gangen jeg spiste denne gratengen ble jeg helt lykkelig. Jeg satt helt alene i stua mi og sa "Mmmmm! Ahh! Åhhh! Mmmm!" Det er virkelig et godt tegn, for det er noe med sånne lyder som gjør at de sjelden kommer når man er alene. Det er akkurat som å se en komedie alene. Da er terskelen for å le høyt og hjertelig mye høyere. Ler man høyt alene er det definitivt en morsom film. Sånne positive lyder er nok egentlig en sosial ting, så mmm'ing og aah'ing når man spiser middag bare i selskap med seg selv er nesten så godt som et vitenskaplig bevis på at middagen er god. 

 De fleste som har spist LCHF eller lavkarbo en stund har nok spist sin andel blomkål. Det er jo en veldig anvendelig grønnsak, og jeg er overrasket over at jeg ikke har postet flere blomkåloppskrifter fram til nå. Mange har nok også, som meg, spist sin andel av gratenger basert på fløte. Noe av det jeg liker spesielt godt med denne gratengen er nettopp fraværet av fløte. Det er ganske lite rømme sett i forhold til blomkål, sånn at gratengen blir fastere, men saftig selv om den ikke er flytende.


2 porsjoner 


250 g blomkål i buketter 
 
0,5 l grønnsaksbuljong (jeg pleier å bruke en maggi fondterning med hvitløk og persille) 
 
70 g bacon i terninger
 
75 g skivet sopp (jeg bruker aromasopp)
 
1 ss smør 
 
1,5 dl seterrømme (eller creme fraiche)

evt. 1 liten hakket hvitløkbåt 
 
salt og pepper 
 
en neve revet hvitost
 
hakket persille

hakket gressløk
___________________________________________________________________

Sett stekeovnen på 225 grader. Smør en ildfast form.

Kok opp og grønnsaksbulongen og kok blomålbukettene i den i ca. 5 minutter til knapt møre. La bukettene renne av og legg dem i formen.
 

Smelt smør i en panne og stek bacon og sopp. Bland inn litt salt og pepper og fordel dette over kålen.
 

Bland rømme med pepper og evt. hvitløk. Fordel den over kålen, dryss ost over og gratiner retten midt i ovnen i ca. 10-15 minutter.
 

Dryss hakket kruspersille og gressløk over like før servering.

 
 
 Nakkekotelett med blomkål- og bacongrateng.

2 kommentarer:

  1. Nettopp fortært min første porsjon med blomkålmos, også kommer du med denne oppskriften! Nam!! Dette må testes!

    SvarSlett
  2. Så hyggelig at det frister :) Ellers er blomkålmos ganske godt det også.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails