fredag 19. august 2011

Greske kjøttboller med feta og oregano

Dette er en oppskrift som jeg rappet fra Frøy på lavkarbo.no. Den eneste endringen jeg har gjort er at jeg har tilsatt en ss fiberhusk. Dette gjør jeg stort sett alltid når jeg lager kjøttboller eller kjøttkaker, fordi fiberhusken binder fuktighet, og gjør dermed kjøttboller ekstra saftige. Det er viktig for smaken at du bruker frisk oregano, og ikke prøver å jukse med tørket oregano.

Kjøttbollene ble absolutt nydelige, med masse deilig smak. Disse kommer jeg til å lage mange flere ganger.


500 g kjøttdeig (storfe og/eller lam)

1 liten oreganoplante

1 egg

1 ss fiberhusk

salt & pepper

2 hvitløksfedd - finhakket

100 - 150 g smuldret fetaost
___________________________________________

Visp fiberhusken inn i egget. Fjern grove stilker fra oreganoen, og finhakk. Bland alle ingrediensene til en jevn deig.

Rull små kjøttboller med hendene. Stek dem i smør på middels høy varme til de har fått en stekeskorpe, og la dem steke videre på svak varme til de er helt gjennomstekte.

Server med for eksempel salat og tzatziki.






RESTER TIL OVERS?

Har du kjøttboller til overs etter middagen, så har jeg også et tips til hva du kan gjøre med restene. Visp sammen noen egg, litt fløte, litt salt, pepper og en neve parmesan (eller litt smuldret fetaost dersom du også har det til overs) og hell i en smurt ildfast form. Legg kjøttboller og halve cherrytomater oppå, og stek i stekeovnen på 180 grader til eggestanden har stivnet. Server til frokost eller lunsj, eller som en enkel middag, gjerne med litt ruccola og créme fraîche, som på det nederste bildet.


15 kommentarer:

  1. Nam. Ser godt ut! Tror du man kan bruke JBK istedenfor fiberhusk?

    SvarSlett
  2. "Heimelaga" kjøttdeid av vilt uten tilsatt salt og vatn i frysen - check.

    Frisk oregano og kvitløk- check.

    Egg, fiberhusk, fetaost - check.

    Ingr. til Tzatziki - check.

    Salat - check.

    Middag planlagt til imorgo - eg skulle tru det, ja! :D

    Takk for oppskrift, elska bloggen din og oppskriftene. God helg!

    SvarSlett
  3. Nam! Må testes :) Kjøttboller og tzatziki er en favoritt hos meg for tiden.

    SvarSlett
  4. Flinke Frida, du slutter ikke å friste:))

    SvarSlett
  5. Mmmmm, søte Frøys himmelske kjøttboller skal jeg faktisk ha til middag idag:)

    SvarSlett
  6. Kjempegode! :D

    SvarSlett
  7. Har laget disse idag. Helt fantastisk :-). Takk for flott blogg!

    SvarSlett
  8. Hei
    Dette ser bra ut. men jeg er litt ny når det kommer til lavkarbo-mat...så: lurer på hva "fiberhusk" er. Og vet du om det er det samme i USA? ...bor ikke i Norge for tiden!

    SvarSlett
  9. nam nam :-D Ser fantastisk ut Frida! Kjempe god ide med rester :-D

    Anonym: Jeg kjøpte "fiberhusk" fra iHerb og der heter det psyllium husk powder

    SvarSlett
  10. @ Maja: Jeg er ikke vant med å bruke jbk, men om du prøver så bør du redusere mengden. Ellers kan de nok fint lages uten fiberhusk slik originaloppskriften er.

    @ Anne Grete: Takk! Håper middagen falt i smak :)

    @ Lila: Suss på deg!

    @ Gretel: Da hadde du nok en deilig middag.

    @ MissPivotal: Så bra!

    @ Hege: Takk!

    @ Anonym: Fiberhusk som Jannicke sier under her malt skall av psylliumfrø. Altså psyllium husks.

    Janicke: Takk :)

    SvarSlett
  11. Jeg laget disse kjøttbollene med en salat av tomat, avocado, purreløk og soltørket tomat, og en hvitløksdressing ved siden av. Det ble en helt fantastisk lørdagsrett med mye smak! Passer perfekt til en tapasmeny også. Takk for flott blogg, finner så mye god mat her :)

    SvarSlett
  12. Tusen takk Anonym. Det høres ut som om du hadde en deilig middag :)

    SvarSlett
  13. Har du bombesikker oppskrift på sånn Tzatziki og hvor lenge kan en slik stå?

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er en oppskrift: http://lchf-bloggen.blogspot.com/2010/08/tzatziki.html

      Den kan fint stå i minst tre dager i kjøleskapet. Men den vil gjerne få sterkere hvitløkssmak når den får stå så lenge.

      Slett
  14. kan kjøttbollene fyses?

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails