lørdag 20. november 2010

Panna cotta med bringebærsaus

Panna cotta må være en av verdens enkleste desserter å lage. Også så godt da gitt.



Panna cotta til fire personer

1 vaniljestang

6 dl fløte

2-3 ss sukrin

4 plater gelatin


Bringebærsaus:

200 g frosne bringebær

1 dl vann

2-3 ss sukrin

litt vaniljeessens

litt limejuice
_______________________________________________________________________________

Del vaniljestangen på langs, og bruk en skarp kniv til å skrape ut frøene. Ha frøene og vaniljestangen i en kasserolle sammen med fløten og sukrinen. Varm opp til kokepunktet. Fløteblandingen skal ikke koke!

Ta kjelen av platen og la det stå å trekke i ca 20 minutter.

Ha gelatinplatene i en bolle med kaldt vann.

Fjern vaniljestangen fra fløteblandingen, sett kasserollen tilbake på plata og varm opp fløteblandingen til kokepunktet igjen.

Klem vannet ut av gelatinplatene, og rør dem inn i fløteblandingen.

Fordel fløteblandingen i fire små glass, og kjøl av litt på kjøkkenbenken før du setter glassene inn i kjøleskapet for å stivne.

Kok opp vannet til bringebærsausen sammen med sukrin. La koke til sukrinet er helt oppløst.
Ha bringebærene, vaniljeessens og litt limesaft i en blender, og kjør bringebærene mens du sper på med sukrinlaken. La sausen bli helt jevn. Når panna cottaen er stivnet heller du litt bringebærsaus over i glassene.



15 kommentarer:

  1. Elsker vanilje og bringebær for tiden. Dette var jo midt i blinken :-)

    SvarSlett
  2. Pannacotta er bare såååå utrolig godt :)

    SvarSlett
  3. Jeg har lurt litt på når du skulle legge ut en panna cotta-oppskrift ;) Denne så nydelig ut. Jeg pleier bare å varme opp omlag halvaparten av fløten, så tilsetter jeg resten til slutt. Da stivner blandingen fortere. Men, løser sukrinen seg skikkelig opp? Jeg har brukt Splenda i frykt for at sukrin ville komme til å knase i munnen. Kunne jo alltids ha brukt sukrinmelis, men jeg har ikke kommet så langt ennå...

    SvarSlett
  4. Kristine: Hehe, ja panna cotta er vel egentlig selvskreven. Lurt å bare varme halvparten av fløten. I hvert fall når man har veldig lyst på dessert. Fort! Jeg opplevde ikke noe problem med sukrinen altså. Tror ikke det skulle være noe problem så lenge den varmes opp sammen med fløten.

    SvarSlett
  5. Jeg lagde denne til søndagsdessert i dag, og det falt i smak hos alle. Denne blir garantert laget igjen! Jeg lurer på - har du prøvd å lage pavlova med sukrin? Jeg så en pavlovaoppskrift her om dagen og begynte å tenke på om det kan lages lavkarbo... Tenke tenke. Kanskje jeg skal prøve og tipse deg om resultatet.

    SvarSlett
  6. Det er alltid hyggelig å høre at oppskriften falt i smak :)

    Jeg har aldri laget pavlova. Verken høykarbo eller lavkarbo. Vil veldig veldig gjerne høre hvordan det går om du gjør et forsøk!

    SvarSlett
  7. Hei. Jeg har ikke kommentert på bloggen din før, vet ikke helt hvorfor egentlig. Men tror det er på tide at du får vite hvor stor pris jeg setter på oppskriftene dine! Fantastisk! Rett og slett! Takk :)

    SvarSlett
  8. Tusen tusen takk Anarko. Blir helt rørt jeg av sånne tilbakemeldinger.

    SvarSlett
  9. Forresten Ingeborg... Jeg kom plutselig til å tenke på at jeg mente å ha sett en pavlovaoppskrift blant Nannahs oppskrifter. Og jeg husket jo helt rett. Ta en titt på denne: http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=859641&postcount=67

    SvarSlett
  10. Denne pannacottaen anbefales! Har laget den en gang og det var en suksess. Får middagsbesøk på søndag, og denne blir søndagens lekre dessert :-) Takk Frida, for en fantastisk blogg, og at du vil dele alle dine knallgode oppskrifter med oss alle :-)

    SvarSlett
  11. Gøy å høre at det ble suksess Kari-Ann. Lykke til med søndagsmiddagen! Og tusen takk for veldig hyggelig tilbaklemelding :)

    SvarSlett
  12. Kjære flinke deg. Tusen takk for en helt utrolig flott dessert, har laget denne til selskapet jeg skal ha i helgen. Den var så god at jeg måtte sette meg ned å ta en pause og kose meg litt. Bringebær sausen var helt perfekt til, søtt syrlig. Bloggen din er så fantastisk for den inspirerer slike som meg, som ikke kan opp ned på et kjøkken, til å forsøke.. (og faktisk også lykkes). Takk!

    SvarSlett
  13. Tusen takk Stella! Jeg blir så glad for å høre at du finner inspirasjon her! Og enda mer glad for å høre at du lykkes! Da føler jeg at jeg faktisk klarer å formidle at god mat slettes ikke trenger å være så vanskelig. Veldig hyggelig å høre at du likte pannacottaen :)

    SvarSlett
  14. Hvor mange karbohydrater har denne pannacottaen per 100 gram?

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails