tirsdag 20. mars 2012

Blomkål i carbonarasaus

Jeg er så begeistret for carbonarasaus. Det finnes nesten ikke den ting som ikke bare kan puttes i en carbonarasaus og med ett bli noe av det beste jeg har spist. Også er den så anvendelig at den passer til nesten alt. Blomkål i carbonarasaus er kjempedeilig tilbehør til både fisk, fugl og kjøtt. Jeg spiser gjerne blomål i carbonarasaus helt for seg selv også. Eller med litt sprøstekt bacon.

Fremgangsmåten er den samme uansett hva jeg lager den til, bortsett fra urtene. Jeg smakssetter nemlig blomkålcarbonaraen med urter som passer til det jeg serverer den til. Gressløk og bladpersille passer til alt, dill passer fint til fisk, og salvie er fantastisk til kylling.


1 blomkål

3 eggeplommmer

1,5 dl fløte

5 toppede ss revet parmesan

en neve hakkede urter etter smak

salt & pepper
_______________________________________________________________________________

Skjær blomkålen opp i terninger eller små buketter. Ha de i en kjele med saltet vann, kok opp og la koke et par minutter. Du vil at blomkålen skal begynne å bli mør, men at den fortsatt har litt tyggemotstand. Hell av vannet og la stå og dampe av seg mens du lager sausen. Hvis jeg likevel har ovnen i gang, så hender det at jeg heller ovnsbaker blomkålbitene til de begynner å få litt farge i kantene. Da synes jeg blomkålcarbonaraen  blir enda bedre, men det tar jo litt lenger tid.

Ha eggeplommer, fløte og parmesan i en kjele. Varm opp på medium varme under konstant røring til sausen tykner. Det går fort. Det er ikke meningen at sausen skal stå og koke. Da koagulerer eggeplommene og du får noe som ligner mer på en sausete eggerøre.

Smak til med pepper og evt. litt salt.

Tilsett urter og blomkål.  Har sausen blitt for tykk kan du også spe med ørlittegrann fløte.

Vend blomkålen godt inn i sausen til all blomkålen er dekket med saus.


Her har jeg servert blomkålcarbonaraen til et par medisterkaker. Ettersom at jeg hadde ferdige medisterkaker i fryseren som bare trengte oppvarming, så ble dette middag på godt under et kvarter. Sånne oppskrifter er uvurderlige i hverdagen altså.

16 kommentarer:

  1. Å hallo du, nam!!!! Har alt jeg trenger i kjøleskapet, lurer på om de ikke må bli det i morgen, sammen med noen chicken nuggets jeg har i frysen. NAM!!!

    SvarSlett
  2. Hm... Tenkte faktisk å lage pasta carbonara med shiratakinudler i dag... Men dette så jo kjempegodt ut, så mulig jeg rett og slett bruker blomkål i stedet :-)

    Tusen takk for oppskrift Frida!

    Ha en flott dag :-)

    Tove
    http://sjelemat.blogspot.com/

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vet du,blomkål funker bedre enn shirataki med carbonara, synes jeg. Spar shiratakinudlene til noe asiatisk!

      Slett
  3. JEg og elsker carbonara -takk for ideen dette var supert - godt med noen gode ideer hos meg er det helt tørke om dagen - for mye annet som skjer ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er jo dette perfekt.Kjapt og godt til travle tørkedager

      Slett
  4. Jeg og er glad i carbonara! Dette var en kjempegod idè til tilbehør, dette må forsøkes :)

    SvarSlett
  5. Dette såg bare nydelig ut..:D

    SvarSlett
  6. Åh ja! Herregud, det er godt det! :)

    SvarSlett
  7. Ville bare fortelle deg at denne lchf-bloggen er den aller beste som finnes der ute!
    Jeg håper du ALDRI legger ned bloggen, den er GULL !!!
    Håper du fortsetter å lage mat, skrive og inspirere!:o)
    Jeg aner ikke hvor mange lesere du har, men jeg krysser fingrene for at denne bloggen bare skal bli større, for du fortjener all kreditt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen tusen takk Heidi for veldig generøse ord. Jeg blir jo veldig smigret ;)

      Det ligger ganske stabilt på rundt 1000+ sidevisningen om dagen. Det hadde selvfølgelig bare vært moro om det ble flere :)

      Slett
  8. Disse ble utrolig gode til Skaldemanns ostefylte kyllingfileter med bacon rundt <3 ny yndling her i huset!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres ut som en herlig kombo!

      Slett
  9. wow, dette så helt utrolig godt ut, ble skikkelig sulten! :D

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails