torsdag 1. mars 2012

Lavkarbo Iskaffe

Iskaffe er en av mine store svakheter. Da er det flaks at det går an å lage en lavkarbovariant.

Illustrasjonsfoto: Jamieanne / CC: nc-nd.


To glass

2 toppede ts nescafé espressopulver

3 ts sukrinmelis

0,5 dl kokende vann

2 dl kaldt vann

1 dl fløte

masse isbiter
_______________________________________________________________________________

Løs opp sukrin og kaffepulver i det kokende vannet. La evt. kjøle av litt om du har tålmodighet til det. Ha masse isbiter i en shaker, ståltermos eller annen egnet beholder med lokk. Hell kaffeblanding, vann og fløte i shakeren/beholderen. Rist godt. Smak om du synes det er passe søtt/sterkt og passe mye fløte/vann. Hell iskaffen sammen med isbiter over i to glass.

Iskaffen kan også tilsettes smakstilsetninger som vanilje, kanel eller sjokolade.

Hvis du vil kjøre den fancy varianten kan du lage isbiter av kaffe istedenfor å bruke de vanlige isbitene og vispe litt krem til topping.

18 kommentarer:

  1. Nå har jeg forøvrig også testa å bare hive alle ingrediensene oppi shakeren, uten å løse opp kaffe og sukrin i varmt vann først. Det funka faktisk også bra, bare man rister godt nok.

    SvarSlett
  2. Oh no! Jeg som bare drikker ismocca to eller tre ganger i året og da på cafe.. Og nå, nå blei jeg frista til å lage det hjemme også - på ekte "lovlig" vis ;) ajajaj, håper ikke det blir like godt som på cafe :P

    SvarSlett
  3. Hehe. Jeg kan trøste deg med at jeg personlig ikke synes det blir like bra som en ordentlig ismocca på café. Det er noe med å få en iskaffe som er laget på ordentlig espresso og med ekte sukker. Men det BLIR godt altså!

    SvarSlett
  4. Yum that looks good! I can read Norwegian but don´t understand everything. Can anyone help me? Is sukrinmelis the same as splenda?

    Thanks, Birta
    ps. I love this blog :)

    SvarSlett
  5. Sukrinmelis: http://x-life.no/sukrinmelis_400g/P_739 (not the same as Splenda!)

    Dette var jo godt nytt, på sommerstid pleier jeg og venninnene mine å lage iskaffe/Bailey's - når vi skeier ut, vel å merke! Kanskje litt ekstra fløte og whisky i denne her kan gjøre susen som erstatning? Så iallfall kjempegodt ut :-)

    SvarSlett
  6. Det var väldigt länge sedan jag drack iskaffe, det måste jag testa igen.

    SvarSlett
  7. Birta: Sukrin is the same as erythritol. Melis just means "icing sugar / confectioner's sugar". So sukrinmelis is finely powdered erythritol.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks Frida! So it seems like Sukrin is a natural low calorie sweetener but Splenda an artificial low calorie sweetener... I will get my hands on Sukrin asap :)

      Birta

      Slett
  8. Jeg har prøvd denne i vroom-vroom maskinen. Da knuses isbitene ganske bra. Ble helt nydelig. Takk for oppskrift .)

    SvarSlett
  9. Men mums så gott ! Fast det är mitt i natten så måste jag genast prova :)

    SvarSlett
  10. Haha! Fantastisk Gilla! Men hvorfor ikke? Iskaffe er godt til alle døgnets tider ;)

    SvarSlett
  11. Nina-Jeanette02 mars, 2012 15:47

    Har nettopp prøvd iskaffen....kjempegod!!! Den skal lages flere ganger ja ;) Mmmmmmm :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, det har blitt en del iskaffe på meg de siste dagene også. Sitter her og drikker en akkurat nå faktisk ;)

      Slett
  12. Åååååå..... Klarer nesten ikke å skrive...... Sååå godt !!!

    SvarSlett
  13. Haha. Jeg er blitt rimelig hekta i det siste selv også ;)

    SvarSlett
  14. Jeg var skeptisk, men ble veldig positivt overrasket! Smaker som vanlig iskaffe! Jeg er blitt helt hekta!:) jeg bruker vanlig nescafe, det funker helt fint, mulig det er bedre med espressopulver:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Jeg er hekta selv jeg altså ;) Livsfarlig! Jeg har ikke prøvd med vanlig nescafe, men har en mistanke om at det kanskje blir bedre med espressopulver. Den er litt mer "autentisk" i smaken.

      Slett

Related Posts with Thumbnails