fredag 21. mai 2010

Rabarbra Smuldrepai


Denne var nydelig! Oppskriften er inspirert av Mark Bittmans Rhubarb Crisp.

Til fire porsjoner:



4 store stenger  rabarbra

2 + 1 store ss sukrin

revet skall av appelsin (kan byttes ut med sitronskall)

litt appelsinjuice (kan byttes ut med sitronsaft)

en neve bær (f.eks. jordbær eller bringebær)

1 kopp finmalte mandler

ca. 50 g smør

1 toppet ts kanel

en liten neve valnøtter

en liten neve hasselnøtter
__________________________________________________________________

Vask, rens og kutt rabarbra. Bland 2 ss sukrin, revet appelsinskall, appelsinjuice og bær med rabarbraen. Ha rabarbrablandingen i en ildfast form.

Bland 1 ss sukrin, kanel og finmalte mandler. Smuldre smøret i mandelblandingen. Fordel smulderet over rabarbraen.

Hakk valnøtter og hasselnøtter og spre dem over smulderet.

Stek formen på 180 grader i 40 minutter.

Avkjøl en stund og server lunken med pisket kremfløte.






Jeg fikk ikke tatt bilde denne gangen. Illustrasjonsbildet er ikke samme oppskrift, men ligner mye i utseende. Det er hentet fra Food Network og er tatt av Con Poulos. Jeg får prøve å huske å ta eget bilde neste gang jeg lager paien. For det kommer definitivt til å bli en neste gang.

6 kommentarer:

  1. Snadder -rabarbra-pai er såååå godt. Og nå ga du meg også ide til prøve alternativer for hvetemelet i min smuldrepai ..... synd jeg skal vekk lørdag og søndag men kanskje mandag om rabarbraen er moden nok ;)

    SvarSlett
  2. Ja, det var veldig godt. Det er årevis siden sist jeg spiste det.

    Jeg tenkte etter at jeg postet oppskriften at jeg kanskje har hatt litt lite sukrin i oppskriften i forhold til hva folk flest vil like. Selv liker jeg at det ikke blir så søtt. Så det er kanskje lurt å justere det etter smak og behag ;) Og særlig hvis man ikke bruker bringebær i oppskriften, som jo gir ganske mye sødme.

    Jeg var også overrasket over hvor godt det funka med malte mandler i steden for mel for å lage "smulderet". Det blir selvfølgelig ikke akkurat som hvetemelssmulder. Men det funka! Det blir nok flere smuldrepaier på meg fra nå av ja.

    Håper rabarbraen din er moden nok til mandag da. Selv fant jeg rabarbra i butikken.

    SvarSlett
  3. Hei

    Endelig fått tak i rabarbra! Skal prøve oppskriften imorra, men må spørre: når og hvordan skal bringebærene haes i?

    Vennlig hilsen
    Wenche Stenberg

    SvarSlett
  4. Oi, haha, jeg har visst glemt å nevne bringebærene i oppskriften ja. Jeg blandet bringebærene inn sammen med rabarbraen før jeg hadde alt i den ildfaste formen. Jeg får redigere oppskriften så de kommer med :)

    SvarSlett
  5. Og takk for at du gjorde meg oppmerksom på det forresten :)

    Frida

    SvarSlett
  6. Hej Frida,

    Jeg har lavet denne dessert med hindbær og smuldredejen som beskrevet. Det var virkelig godt!

    Tak for opskriften.
    Anabela

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails