onsdag 12. mai 2010

Kremet soppsuppe

Oppskriften er funnet på nettsidene til mat og helse i forbindelse med en interessant artikkel om fløte. Nydelig suppe!



300-400 g sopp, i biter; f.eks. kantarell, traktkantarell, steinsopp og/eller sjampinjong (jeg brukte landlord sin frosne soppblanding. Passer perfekt.)

1 løk, i biter


3 ss smør


2 dl fløte


8 dl kraft (bruk gjerne fond eller buljonterning. Originaloppskriften sier kjøttkraft, jeg brukte litt kyllingfond og litt soppfond)

havsalt og pepper, nykvernet


4 ss sherry (kan sløyfes)

__________________________________________________________________


Surr sopp og løk i smør på moderat varme. Tilsett fløte, og la det trekke noen minutter på svak varme. Spe med kraft, og la det trekke til soppen er myk. Smak til med salt og pepper. Tilsett evt. litt sherry. Servér suppen varm med f.eks. strimler av purre, noen biter sopp og en rømmeklatt.

Her har jeg pyntet suppen med litt fersk oregano. Som du kanskje ser var jeg ekstra raus med smøret denne gangen. Suppa blir ikke så fotogen når smøret flyter opp på toppen. Men godt er det.

2 kommentarer:

  1. Dette er den beste suppa jeg veit om :) Nå skal jeg lage den med selvplukekt traktkantarell og svart trompetsopp, som er mine favorittsopper <3 Så veit du det ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mmmm! Det høres helt fantastisk ut!

      Slett

Related Posts with Thumbnails