fredag 17. september 2010

Finnbiff


Til fire personer


500 g reinskav

2 ss smør

150 g bacon

250 g fersk champignon

1 hakket løk

2 dl vann

1 beger seterrømme

1 beger snøfrisk (evt. med einebær)

2 ts viltkrydder (eller 5 knuste einebær og 1/2 ts timian)

salt og pepper
_______________________________________________________________________________

Stek reinskav, bacon, champignon og løk i smør i omganger. Legg alt over i en gryte. Hell 2 dl vann over og la koke i 10 minutter.

Tilsett rømme og snøfrisk. Kok opp og la koke 10 minutter til. Smak til med krydder, salt og pepper.

Server med for eksempel rosenkål, blomkål, sellerirotmos, knutekålmos eller broccoli og tyttebær.

Illustrasjonsfoto: Agnieszka Galas / CC by-nc-sa 2.0

12 kommentarer:

  1. Kunne du ikke laget den for en uke siden? :P Jeg fant reinsdyrsteik i en velassortert butikk og langstekte den på søndag. Visste ikke helt hva jeg skulle ha til, og må nok gjøre ett nytt forsøk. Ikke med steik, men med finnbiff-pakker. Ditt tilbehør hørtes ut til å passe bedre til enn det jeg lagde. Jeg lagde bare peppersaus av CF og hadde litt stekte grønnsaker til. :/

    SvarSlett
  2. Hadde jeg visst at du trengte en oppskrift for en uke siden så... ;P

    Jeg synes i grunn steik med peppersaus hørtes veldig godt ut jeg da.

    SvarSlett
  3. Joda, det var godt med peppersaus, men det ble litt for kjedelig synes jeg. Ikke så ofte jeg har reinsdyrsteik (har aldri sett det i butikken før) så da ville jeg gjerne ha gjort noe ekstra ut av det.

    SvarSlett
  4. Skjønner det. Man vil liksom fremheve viltsmaken når man først spanderer på seg viltkjøtt.

    SvarSlett
  5. Ble inspirert av denne, men laga den etter hva jeg hadde i huset (og hva de andre liker). Stekte aromasopp, surra den i fløte og serverte ved siden av istedenfor å ha soppen oppi. Hadde kjøpt knutekål og blomkål, så det ble mos av begge, og ungene likte knutekålmosen. :-) Krydra både knutekålmosen og finnebiffen med viltkrydder. Brokkoli var selvsagt tilbehør.

    SvarSlett
  6. Denne hadde jeg til middag i går og den var himmelsk! Elsker denne bloggen!! Tusen takk for alle de flotte oppskriftene!

    SvarSlett
  7. Så hyggelig å høre Hanne Elin :)

    SvarSlett
  8. Oj Oj så gott med renskav, detta såg ljuvligt gott ut.

    SvarSlett
  9. Takk Jimmie! Jepp, renskav er digg :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails