fredag 24. september 2010

Biffsalat med Blåskimmelost

Dette er en absolutt vidunderlig salat som gir meg en følelse av luksus til middag. Jeg velger en blåskimmelost med masse smak, som roquefort, st. agur eller gorgonzola. Men du velger selvfølgelig den du liker best. Det er imidlertid en fordel å velge en som ikke er for myk hvis du vil få den til å smuldre. Det spiller heller ikke så stor rolle hvilken type biffkjøtt du velger. For meg blir det et slags kompromiss mellom lommeboka og matsnobben. Originaloppskriften har jeg funnet på den deilige matbloggen Smitten Kitchen, men jeg har endret ørlittegrann på den for å få den sånn som jeg vil ha den.


Til 4 personer


500 g biffkjøtt

rapsolje til steking

4 never grønn salat

2 never ruccola

1 beger halve cherrytomater

1/2 skivet rødløk

salt og pepper


Vinaigrette:

1 ss dijonsennep

2 - 4 ss vineddik

1 ts worcestershiresaus

1/2 ts honning (eller 1 ts sukrin)

1/3 kopp olivenolje

salt og pepper
________________________________________________________________________________

Varm en stekepanne og stek biffen på høy varme i litt rapsolje. Jeg steker biffen i et par minutter på hver side før jeg tar biffen til siden og lar den hvile. Da blir den passe rød innvendig for min smak.

Det er viktig at biffen får hvile godt før du begynner å skjære i den, for at kjøttsaften ikke skal sive ut av kjøttet når du skjærer i den.

Mens biffen hviler lager du salaten og vinaigretten.

Bland sammen salat, ruccola, tomater og rødløk og fordel på fire tallerkener.

Ha alle ingrediensene til vinaigretten i en liten bolle og visp sammen.

Skjær biffen i tynne skiver og legg over salaten på tallerknene. Drypp vinaigretten over biffen, og smuldre blåskimmelosten over. Kvern litt pepper over til slutt.


4 kommentarer:

  1. Synes nesten det ser for mye ut jeg :) Jeg kunne fått en solid svær biff og kun det til middag uten å klage. Alt i tillegg føles for mye. Helt sant. Blir jeg millionær så kommer jeg til å ete biff tre uker på rad for jeg eter det altfor sjeldent. Det er for dyrt!! Møkkaland. Reint kjøtt skulle vært billigere enn behandlet.

    Pene og fristende bilder da, kanskje jeg kan gå med på tilbehør ;)

    SvarSlett
  2. Det ER mye mat. Men det er så godt, at det går ned:) Men blir det for mye, så går det helt fint an å dele en biff på to personer vet du. Her er det også i og for seg beregnet litt mindre kjøtt per person enn det du regner per person når man spiser biff til vanlig. Så retten føles lettere enn en vanlig biffmiddag.

    Enig i at rent kjøtt, særlig oksekjøtt, er dyrt. Spesielt hvis man skal ha ordentlig kvalitet.

    SvarSlett
  3. For en fantastisk salat, Frida! Jeg har akkurat oppdaget bloggen din og holder på å spise meg gjennom den - dette er virkelig toppen så langt. La til litt rå sukkererter. Nydelig!

    SvarSlett
  4. Så gøy at du likte salaten. Håper du liker de andre oppskriftene du prøver også :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails