mandag 13. september 2010

Lam i Dill

Lammesesongen er i gang, og jeg gleder meg som en unge til alle fårikålmiddagene og alle de andre lammekjøttmiddagene jeg har foran meg. Jeg begynner med lam i dill, men kan ganske sikkert love mange flere oppskrifter med lam i ukene som kommer. Dill er en urt som passer veldig godt til lammekjøtt, så det er ikke uten grunn at lam i dill er en klassiker.

3 porsjoner


1 kg grytekjøtt av lam uten bein

6 dl vann

1 ½ ts salt

1/2 stor sellerirot

1 stk blomkål

1 stk purre

1 boks creme fraiche eller seterrømme

ca. 3 ss hakket frisk dill

sitronsaft

salt og pepper

litt sukrin
_______________________________________________________________________________

Legg kjøttet i en stor kjele. Ha i salt og pepper. Hell vannet over til det såvidt dekker kjøttet. Kok opp, skum av, ha på lokket og la koke i ca. 45 minutter.

Skjær selleriroten i staver, purren i skiver og blomkålen i buketter. La grønnsakene koke med kjøttet de siste 10 minuttene under lokk. Pass på å røre foriktig rundt av og til.

Sil kraften fra grønnsaker og kjøtt over i en kjele. Er det veldig mye kraft igjen kan du godt la den koke inn litt før du tilsetter resten av ingrediensene til sausen. TIlsett rømme/creme fraiche og kok opp. Smak til med salt, pepper, sukrin og sitronsaft. Ha dillen i rett før servering.

Legg kjøtt og grønnsaker på tallerkner og hell sausen over til slutt.

Illustrasjonsfoto: Cristoffer Glosli / CC by-nc-nd 2.0
Illustrasjonsfoto: Olga Massov / CC by-nc-nd 2.0

7 kommentarer:

  1. Dette så kjempe godt ut:-) Lam er utrolig godt og dill også! Når det gjelder mat er høsten utrolig deilig!

    SvarSlett
  2. Enig! Høsten er intet mindre enn fantastisk på matfronten. Har planer om å kose rompa av meg - bokstavlig talt - de nærmeste par månedene ;)

    SvarSlett
  3. Tack för ett bra lammrecept. Äter mycket lamm på hösten, när jag bor i Turkiet. Bara några veckor kvar innan jag åker nu, på 6 sköna veckor i Alanya :)

    SvarSlett
  4. Har skrevet denne ned i lavkarbo-oppskriftsboka mi. Den skal prøves ut når jeg får tid til det. Ser bare så godt ut.

    SvarSlett
  5. Birgitta: 6 uker i Tyrkia høres helt himmelsk ut! Og tyrkisk mat er jo kjempegodt. Mye godt krydder og tilbehør. Du må ha god tur :)

    Hannem: Det var veldig godt altså, så det er bare å glede seg ;)

    SvarSlett
  6. Har prøvd dette idag, og selv ungene som ikke er så glad i blomkål syntes det var kjempegodt. Fant ikke kjøtt uten bein, men skar det i biter og kokte beina sammen med kjøttet. Det da en god smak. Hadde sausen oppi kjøttet/grønnsakene, så vi spiste det som ei suppe (den ble litt tynn). Skal ha i litt JBK-mel neste gang. Men godt var det!

    SvarSlett
  7. Så bra at det falt i smak. Jeg har også brukt fårikålkjøtt med bein når jeg har laget denne. Synes i grunn det blir best når man tar med beina i kokingen.

    Ja, grunnen til at jeg lager sausen i kjele ved siden av er fordi det er lettere å få den til å tykne da. Jeg vet ikke helt hvorfor. Kanskje det er fuktigheten fra grønnsakene som gjør at det er vanskeligere å få den til å tjukne oppi gryta med kjøtt og grønnsaker? Er ikke så glad i jbkm selv, så unngår det. Men liker du det, er det jo veldig praktisk da.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails