onsdag 8. september 2010

Kålruletter med Kylling

Nydelige og lettlagde kålruletter med kyllingkjøttdeig og masse ost. Originaloppskriften er fra vg.no, men jeg har gjort et par ørsmå endringer for å gjøre den enda mer lavkarbo.




1 hode kinakål eller nykål

400 g kyllingkjøttdeig

200 g Philadelphia med hvitløk og urter

2 ss hakket persille

1/2 ts salt

litt revet muskat

kvernet pepper

5 dl hønsebuljong (gjerne av fond)


Saus:

2 dl kokekraft fra kålrulettene

1 dl kremfløte

2 eggeplommer

sitronsaft

salt og kvernet pepper
_______________________________________________________________________________

Skjær bort det nederste stykket av den grove midtstilken på kålbladene og bruk de peneste bladene. Forvell dem i 1-2 minutter i kokende vann. Ta dem opp, la renne av i et dørslag og tørk dem.

Rør sammen kyllingkjøttdeig, ost, persille og krydre med muskat, salt og kvernet pepper. Legg en skje farse på hvert kålblad og pakk det rundt fyllet. Bind gjerne rulettene opp med litt hyssing. Legg rulettene med skjøten ned i et stor kjele. Hell på kokende buljong så det så vidt dekker, og la rulettene trekke ca. 20 minutter.

Sil av kokekraften til saus, kok den opp og visp inn fløte. La sausen koke i noen minutter til den tykner litt. Tilsett eggeplommene og smak til med sitronsaft, salt og pepper. Varm sausen forsiktig opp igjen uten å la den koke.

Server kålrulettene med for eksempel blomkålris og saus.

14 kommentarer:

  1. Dette så skikkelig godt ut - vurderer sterkt om det skal bli morgendagens middag ;)

    SvarSlett
  2. Det er ikke noe å lure på Makronella ;) Dette kommer til å bli en klassiker hjemme hos meg i hvert fall.

    SvarSlett
  3. Uffda! Du må lukke munnen Line ;)

    SvarSlett
  4. Det ser fantastisk godt ut, så jeg stjeler oppskriften og takker og bukker. Rusler ut men kommer snart tilbake.

    SvarSlett
  5. Oppskrifter er til for å stjeles veitu! Velkommen tilbake :)

    SvarSlett
  6. Kan jeg bruke vanlig kjøttdeig, eller medisterfarsen i dette og fortsatt ha lavkarbo?

    SvarSlett
  7. Christina: Det er ikke karber i vanlig kjøttdeig, så det kan du godt bruke. Når det gjelder medisterfarse ville jeg vært mer forsiktig. Det er et blandingsprodukt. Medisterdeig derimot burde fungere.

    SvarSlett
  8. jeg vil komplimentere deg for veldig fin,forseg gjort og inspirerende blogg! jeg kom over bloggen din i forrige uke, og har allerede latt meg inspirere til flere middager! så tusen takk:D

    SvarSlett
  9. Det så godt ut :) Det må testes :)

    SvarSlett
  10. Jeg har også nylig oppdaget bloggen din, og er deg evig takknemlig for alle oppskriftene på deilig mat med lite karbo! Tusen takk! :-)

    Nå har det seg sånn at jeg har fått dilla på burgerbrødene dine (bruker de som brødskiver, for de var så gode), og er redd jeg tar litt av her....Vet du hvor mange karbohydrater det er pr burgerbrød?

    Mvh Linda

    SvarSlett
  11. Krølltoppen: Tusen tusen takk for en hyggelig tilbakemelding. Så flott at du lar deg inspirere :)

    Veronique: Takk:)

    Madam Mim: Takk tilbake på deg. Jeg vet desverre ikke hvor mange karber det er i burgerbrødene. Kjøkkenvekten min har gått i stykker, så jeg får ikke regna på det (må jo vite vekta på sesamfrøene for å regne ut karbeinnholdet). Men det kan nok være lurt å ikke overdrive ;)

    SvarSlett
  12. Dagens middag hos oss disse kålrullettene - og de ble en stor suksess, langt fra siste gang disse står på menyen. Tok meg den frihet å nevne de i min blogg, selvfølgelig behørig linket til deg :)

    SvarSlett
  13. Du kan ta deg så mange friheter du vil Makronella. Oppskrifter blir bare bedre og bedre jo mer de deles:)

    Så bra at du likte dem :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails