tirsdag 28. september 2010

Squashcarbonara á la julienne

At en grønnsak er tilberedt  á la julienne betyr at grønnsaken er kuttet i tynne tynne strimer. Omtrent på tykkelse med en fyrstikk. Jeg har tidligere postet en carbonaravariant med squashtagliatelle, altså squash skåret i flate strimler, men fordelen med å kutte squashen á la julienne istedenfor er at den får flere av spaghettiens egenskaper. Ikke i konsistens. Der vil squashen alltid være veldig annerledes. Men disse tynne spaghettilignende trådene er bedre til å samle på seg all den deilige ostesausen. Og du kan snurre dem på gaffelen, og la baconbitene hekte seg inn mellom trådene. Deilig!


For å kutte grønnsaker á la julienne, så trenger du et juliennejern. Det gjør i hvert fall jobben veldig mye enklere. Selv har jeg handlet juliennejernet mitt på yndlingsbutikken min i kategorien kjøkkenutstyr, Gulbransens Glassmagasin, som ligger nesten helt i enden av Torggata i Oslo. Butikken har ikke egne nettsider, desverre. Men her får du kjøpt alt slags kjøkkenutstyr til både store og små kjøkken til en rimelig penge. De er vel egentlig rettet mot storkjøkken, restauranter og kafeer, men det er vel nettopp derfor jeg liker denne butikken så godt. Storkjøkken har mange hemmeligheter på utstyrsfronten som gjør matlaging mye enklere og festligere på hobbykjøkken som mitt. Et juliennejern, etter min oppfatning, ser omtrent ut som på dette bildet. Men om du googler juliennejern kommer det derimot opp mange treff på dette redskapet, som også er praktisk, men som jeg vil si er en zester.

Men nok prat. Nå til det viktige: Oppskriften!



Til en person


en liten skvett fløte

2 eggeplommer

1/2 ts nykvernet sort pepper

1 1/2 ss nyrevet parmesan

100 g pancetta eller bacon

1/2 stor squash
________________________________________________________________________________

Skrell squashen. Bruk et juliennejern til å kutte lange tynne strimler av squashen. Ha strimlene i et dørslag, strø salt over og bland godt. La stå og renne av seg i en halvtimes tid.

Kutt opp pancetta/bacon og stek på sterk varme.

Kok opp en stor kjele med vann til squashen.

Visp sammen fløte og plommene med halvparten av pepperet og 1 ss av parmesanen. Varm opp i en kjele på svak varme mens du visper. Når blandingen begynner å tykne tar du kjelen til siden.

Rett før sausen er ferdig har du squashen i den store kjelen med kokende vann. Squashen trenger ikke koke mer enn 30 sekunder. Den skal bare bli varm. Hell squashen over i et dørslag igjen og la renne godt av.

Bland squash og halvparten av sausen. Ha det over på en tallerken. Hell resten av sausen over, strø pepper og resten av osten på toppen.

Oppdatering: Jeg har oppdaget at jeg i grunn blir mer fornøyd med squashen når den tilberedes ved å stekes kjapt i litt olje, fremfor å koke den. Du kan se eksempler på hvordan jeg har gjort det her og her.





5 kommentarer:

  1. Bare en liten kommenetar til oppskriften... Jeg lurer på om jeg skal prøve å varme squashen i microen, eller evt. varme den kjapt i en stekepanne neste gang. Jeg kunne nemlig tenke meg litt mindre fuktighet i squashen.

    SvarSlett
  2. Dette så himmelsk ut :-D Skal prøves. Ville nok varme squashen kjapt i en stekepanne. Gjorde det sist gang jeg hadde "pasta" og det funket veldig bra!

    SvarSlett
  3. Bra å høre. Da blir det stekepanne neste gang.

    SvarSlett
  4. Uhm, det ser lækkert ud. Kender du spiralizer ? :) hvis ikke, så prøv at google den :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Mette. Kjente ikke til spiralizer, men det ser ut som et artig kjøkkenredskap. Kan like gjerne bruke det som juliennejern for å lage squashspaghetti ja :)

      Slett

Related Posts with Thumbnails