tirsdag 21. september 2010

Lambakjøt meth grænmeti (islandsk fårikål)

Det blir fort mye fårikål på meg nå i fårikålsesongen. Det skal mye til før jeg blir lei av fårikål, men det er kjekt å ha noe å variere med. Her kommer en islandsk variant av fårikål.


1 kg fårikålkjøtt med bein

1 stor spisskål (eller 2 små)

6-8 neper

2 stilker stangselleri

salt og pepper

ca 4 dl vann
________________________________________________________________________________
Ha kjøttet i en kjele, hell vann over til det så vidt dekker kjøttet, salte og pepre og kok opp. La putre under lokk i 1-2 timer.

Skjær spisskålen i biter, skrell nepene og skjær dem i båter og skjær stangselleri i tynne skiver. Ha grønnsakene i kjelen over kjøttet. Det gjør ikke noe om vannet ikke dekker grønnsakene helt, de blir likevel dampet under lokket. La koke med lokk til grønnsakene er ordentlig møre, ca 10-15 minutter.

Smak evt. til med mer salt og pepper, og servér.

4 kommentarer:

  1. Denne varianten så spennende ut:-)

    SvarSlett
  2. Har en vanlig fårikål på kok, kanskje jeg skal putte oppi litt nepe og litt sellerirot, fint å ha et alternativ til poteten. Mulig jeg skeier ut med en liten småpotet, skal koke litt til mannen min.

    SvarSlett
  3. Nepe er ikke så dumt som potet. Selv driver jeg akkurat og mekker en fake potetsalat laget på neper til pølsene jeg skal ha til middag i dag.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails