søndag 19. september 2010

Fårikål (med spisskål)


Fårikål er Norges nasjonalrett og er kanskje det beste jeg vet. Tradisjonelt sett lages fårikålen med hodekål, men etter at jeg la om kosten bruker jeg stort sett bare spisskål.

Spisskål er en type hvitkål som har mange av de samme egenskapene som hodekålen som vi er vant til å bruke i fårikålen. Forskjellen er at spisskålen er litt mindre grov, at den er litt mildere, og ikke minst at den har en del færre karbohydrater. Spisskålen inneholder 0,9 gram karbohydrater per 100 gram, mot hodekålens 5,2.

For de som bor utenfor de større byene kan det nok være en utfordring å få tak i spisskål utenom den norske spisskålsesongen som er fra mai og ut sommeren. I byene derimot er det mulig å få tak i importert spisskål resten av året i såkalte innvandrerbutikker.

Jeg tror de fleste er i stand til å lage fårikål, men grunnen til at jeg poster en fårikåloppskrift er at jeg bruker en ørlittegrann annerledes fremgangsmåte når jeg bruker spisskål fremfor hodekål. Spisskålen er som nevnt mindre grov en hodekålen, og trenger dermed kortere koketid. Hvis du, som jeg, liker å la fårikålen koke og koke og koke i en halv evighet, så risikerer du at spisskålen går i fullstendig oppløsning. Derfor pleier jeg å la kjøttet koke for seg selv i et par timer før jeg legger spisskålen i gryta.

Og husk å lage en kjempeporsjon. For som alle vet er jo fårikålen bare enda bedre når du varmer den opp igjen dagen etter.


4 personer


1,5 kg fårikålkjøtt

spisskål (2 store, eller 4 små, ca 1,5 kg)

3-4 dl vann

2 ts salt

4 ts hele pepperkorn
______________________________________________________________________________

Ha kjøttet i en stor gryte. Strø salt og pepper over, og hell over vann til det dekker kjøttet.

Kok opp og la kjøttet småputre under lokk i 1,5 - 2 timer.

Skjær spisskålen i store biter og legg over kjøttet. Sett på lokk, og la koke videre til spisskålen er ordentlig mør. Dette tar 15-30 minutter, avhengig av hvor stor og grov spisskålen er, og hvor mye kraft som er i gryta.

Server rykende varmt. Bruk gjerne dype tallerkner sånn at man får med seg mye kraft.

2 kommentarer:

  1. Spisskålen er super :-) Jeg har blitt så glad i den. Super å bruke rå som "brød" under reker og majones også :-)Skal teste den i fårikålen også!! Veldig bra tips.

    SvarSlett
  2. Ja, ikkesant! Lurt å bruke den som "brød". Ellers er den jo nydelig når den bare er dampet, med masse godt smeltet smør på seg.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails