lørdag 26. november 2011

Ørret med soyasaus og crème fraîche

Det er lenge siden det har kommet noen fiskeoppskrifter på bloggen. Det var det på tide å gjøre noe med. Dette er en oppskrift jeg har sett flere steder i det siste, men da på laks. Du kan selvfølgelig bruke laks, men jeg har gått for ørret, rett og slett fordi jeg liker ørret bedre. Dette må være en av verdens enkleste og kjappeste fiskemiddager.



Til fire personer

4 ørretfiletstykker á 200 g

smør til steking

salt & pepper

1 boks á 3 dl crème fraîche

1 ss soyasaus

1 ss sitronsaft
______________________________________________________________________________

Sett stekepannen på høy varme. Når pannen er blitt ordentlig varm tilsetter du smør til steking. Pepre ørretfiletene godt, og salte dem litt. Husk at det er mye saltsmak i soyasausen også. Stek ørretfiletene 1 minutt på hver side på høy varme.

Sett ned varmen, og tilsett  crème fraîche, soya og sitronsaft i pannen med fisk. La småputre i ca. 4 - 5 minutter. Jeg dytter fiskestykkene litt til den ene siden i pannen, sånn at det lar seg gjøre å røre sausen litt sammen på den andre siden av pannen.

Server med grønnsaker.


Her har jeg servert fisken med strimlet spisskål som er smørstekt sammen en god neve bladpersille. God fisk, god saus og godt tilbehør.

9 kommentarer:

  1. Takk for tipset! Her i huset elsker vi ørret :-) Det blir nok en middag for neste uke. Du har en flott blogg!

    SvarSlett
  2. Tusen takk Joy. Jeg håper du blir fornøyd med middagen :)

    SvarSlett
  3. Hei! Jeg tenke å legge ut ett blogginnlegg i morgen der din blogg er en av de jeg anbefaler. Håper det er greit for deg, hvis ikke må du bare informere meg :-)

    SvarSlett
  4. Det er selvfølgelig bare veldig koselig Kristine. Tusen takk :)

    SvarSlett
  5. Super oppskrift! Den ble en stor suksess i familien - både for store og små :-))

    SvarSlett
  6. Det ser absolutt nydelig ut:)

    SvarSlett
  7. Nå er det så lenge siden du har oppdatert bloggen din... Du fortjener jo en ferie. Håper alt står bra til. Savner min nesten daglige dose med LCHF-favoritter fra siden din, men jeg koser meg jo med alle de nydelige rettene som allerede er her. Men vit at du er et lite høydepunkt i min hverdag, så det merkes når du er borte... :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig å bli savnet. Tusen takk Hilja. Det har vært mye annet på tapetet den siste tiden, så jeg har ikke hatt overskudd til bloggen. Men jeg håper det blir flere oppdateringer fremover :)

      Slett
  8. Yammi, dette så godt ut - skal prøves til uka. Hva synes du er best å servere til; poteter, pasta, ris eller noe annet?

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails