søndag 13. juni 2010

Fløtegratinerte Jordskokker

Nærmere fløtegratinerte poteter kommer du ikke. Strengt tatt er dette bedre enn fløtegratinerte poteter. Og mye sunnere! Nydelig tilbehør til stekt kjøtt.




3-5 jordskokknoller per person

1 fedd hvitløk per person

litt hakket løk

fløte

smør

timian

revet ost

salt og pepper
__________________________________________________________________

Sett ovnen på 180 grader.

Skrell jordskokkene og skjær dem i tynne skiver. Legg dem i en smurt ildfast form sammen med hakket løk og hvitløk. Krydre med salt, pepper og timian.

Legg et par klatter med smør på toppen og sett formen inn i ovnen. La den stå i ca 15 minutter før du tar formen ut av ovnen. Hell fløte over jordskokkene til fløten nesten dekker dem. Sett formen inn i ovnen igjen og la steke i ca 20 minutter til. Har du laget en stor porsjon må den antageligvis stå en del lenger. Følg med så fløten ikke koker helt inn, og at ikke jordskokkene blir svidd.

Ta formen ut av ovnen igjen. Fyll eventuelt på med litt ekstra fløte om nødvedig. Ha revet ost over formen og sett den inn i ovnen igjen. Stek videre i 20 minutter, eller til osten bobler og begynner å få farge.




Her har jeg serveret en skinkebiff med fløtegratinerte jordskokker og smørstekte champignoner.

8 kommentarer:

  1. nam..nam :-)Jeg har prøvd å lage dette, men neste gang skal jeg følge din oppskrift. Jordskokker er kjempefint å bruke når man skal unne seg litt ekstra karbo!Takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jordskokk er oppgitt å inneholde rundt 12 g karbo pr 100 g, men ca 75% av dette er inulin, som ikke opptas i kroppen, men fungerer mer som fiber. Dermed blir det bare ca 3 g karbo pr 100 g. Så man trenger ikke å begrense bruken av jordskokk til de gangene "man skal unne seg litt ekstra karbo". ;-)

      Slett
  2. Mmmm, ja, kjempegodt! Hvordan har du pleid å lage gratengen?

    SvarSlett
  3. Kjære Frida, hadde jeg bare hatt alle disse deilige oppskriftene og bildene dine i bokform... Ingen planer om å lage bok?
    Vennlig hilsen ny tilhenger av siden din

    SvarSlett
  4. Nei, jeg har ikke noen umiddelbare planer om å lage bok. Men jeg må ærlig innrømme at det hadde vært veldig moro om jeg kunne gjort det en gang :) Jeg har jo savnet flere gode lavkarbo kokebøker selv.

    SvarSlett
  5. Jeg har aldri forsøkt meg på denne roten og leser i en næringsmiddeloversikt at jordskokken har 52 krabo per 100 gram, så jeg lurer litt på om den egentlig ikke skal anvendes litt forsiktig når man er på lavkarbo?

    SvarSlett
  6. Ja, du skal være litt forsiktig. Som jeg skriver i slutten av innlegget over så passer ikke jordskokker på et ketogent kosthold. Men karbene i jordskokken (inulin) er mye snillere mot blodsukkeret ditt enn karbene i for eksempel potet (stivelse), så derfor tillater jeg meg jordskokker en gang i blant.

    SvarSlett
  7. Jordskokk inneholder absolutt ikke 52 g karbo, det er det ingen grønnsaker som gjør, ikke engang potet! De inneholder ca 3 g sukrose og 12 g inulin, som gjennomsnitt. Inulin er uproblematisk, også under ketose. Se flg link for fakta fra bioforsk:
    http://lenabeatrice.net/mat-og-helse/sukker-og-andre-karbohydrater/svar-fra-bioforsk-om-karbohydrater-i-jordskokk/

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails