torsdag 24. juni 2010

Chilivinger

Denne oppskriften fant jeg på Hot Sauce Daily. Mannen bak Hot Sauce Daily er lidenskapelig opptatt av alt som er hot, og særlig chilisauser. Sriracha ser ut til å være en av favorittene. Heldig som jeg er hadde jeg en flaske Sriracha Hot Chilli Sauce i kjøleskapet, så da måtte jeg jo prøve denne oppskriften. Ulempen er at denne chilisausen som så mange andre chilisauser inneholder en del sukker. Det jeg gjorde denne gangen var å bruke litt mindre av chilisausen enn det oppskriften sier at jeg skal. Retten blir hot nok likevel. Neste gang tror jeg at jeg skal forsøke å finne en chilisaus som har litt mindre sukker i seg.

En annen ulempe er jo at fritering ikke er noe sunt. Det finnes knapt noen oljer som egner seg til fritering som er veldig sunne. Og den sterke varmen gjør ting med oljen som ikke er noe hyggelig å tenke på. Så denne gangen velger jeg rett og slett å ikke tenke på det.

Litt omstendelig oppskrift dette, men av og til må man jo prøve seg på det som er litt omstendelig også. Dessuten ble vingene deilige med masse hot smak. Hadde det ikke vært så omstendelig å lage dem (særlig friteringen), så hadde dette vært den perfekte maten dagen derpå. 

Originaloppskriften sier at dette er beregnet på fire personer. Jeg synes det virker som mye mat til fire personer, men kjør på!  Er det for mye er det jo ikke noe i veien for å ha litt rester i kjøleskapet.



2 kg kyllingvinger

olje til fritering

2 ss malte korianderfrø

1/2 ss spisskummin

1/2-1 ss salt

3 ss olivenolje

1/2 kopp Hot Sriracha chili saus (du kan godt bruke litt mindre)

6 ss smør

1/4 kopp hakket fersk koriander

4 hakkede fedd hvitløk

saften av en lime

revet skall av en lime
___________________________________________________________________________________

Ha spisskummin, koriander, salt og olivenolje i en brødpose. Bland godt. Ha kyllingvingene i posen og massér vingene inne i posen til alle vingene er dekket med marinaden. La vingene marinere i minst fire timer, og gjerne over natten.

Stek kyllingvingene på 190 grader i 30 minutter til de er nesten ferdige. Ta vingene ut av ovnen og plasser dem på en tallerken og la dem dampe av litt før du skal fritere dem.

Mens kyllingvingene steker lager du chilisausen. Smelt smør. Bland koriander, hvitløk, revet limeskall (bare det grønne), limejuice og smør i en bolle. Tilsett Sriracha chilisaus og rør rundt.

Friter vingene, bare noen få av gangen, til de er crispy og brune. Det tar ca 2-4 minutter. Legg vingene på kjøkkenpapir sånn at de får renne litt av før du har vingene i chilisausen. Bland godt og la vingene være i sausen i noen minutter før du serverer sånn at smakene virkelig får satt seg i vingene.

Server med for eksempel grønnsaker og dip.




4 kommentarer:

  1. Leste enn oppskrift på ei som lagde egen saus basert på den du finner på matprat (ligger vel som chilisaus), og bytta ut sukkeret med honning eller agavesirup. Er jo litt om og men hva som er bedre, men her får du jo prøve deg fram. Så det er mulig å lage selv.

    Kyllingvinger er digg ;)

    SvarSlett
  2. Hei. Kokosfett er ok til fritering, tåler den høye tempen. God helg:):)

    Smil fra Line

    SvarSlett
  3. Takk for tipsene Line og Veronica :)

    SvarSlett
  4. Og nå har jeg funnet en oppskrift på hjemmelaget Sriracha. Denne skal jeg definitivt teste ut en dag. Men sukrin el.l. istedenfor sukker selvsagt.
    http://www.whiteonricecouple.com/recipes/sriracha-chili-garlic-hot-sauce-recipe/

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails