mandag 28. juni 2010

Parmesankylling

Oppskriften har jeg funnet her. Denne kyllingen passer forøvrig perfekt sammen med en tomat- og mozzarellasalat.



2 porsjoner
 


2 kyllingfileter

1/3 kopp revet parmesanost (ca 1 dl)
 

1 ts oregano
 

1 ts paprikapulver
 

1 ss smør
 

2 ss olivenolje
 

salt og pepper
___________________________________________________________________________________ 

Smelt smøret og bland med oljen.


Bland krydder og parmesanost.
 

Klapp kyllingfiletene tørre med kjøkkenpapir. Dynk kyllingfiletene i oljeblandingen, og vend dem i parmesan- og krydderblandingen.

Legg dem i en smurt ildfast form. Hvis du har litt parmesanblanding til overs kan du klappe dette oppå toppen av filetene. Stek dem i oven på 175 grader i 25-30 minutter.

La kyllingfiletene hvile i noen minutter før du skjærer i dem. Da beholder filetene saftigheten. Om du skjærer i dem med en gang den kommer ut av ovnen risikerer du at all saften renner ut av fileten.


Her er kyllingen servert med tomat- og mozzarellasalat. Men det passer også godt sammen med for eksempel blomkålmos, grønn salat eller smørstekte grønnsaker. 

9 kommentarer:

  1. Takk for tipset, dette ska jeg teste.
    Det blir nok egghvite istedet for smør hos meg, tror det blir bra :)

    SvarSlett
  2. Bare hyggelig Kristine. Jeg skjønte ikke først hvorfor du ville bytte ut smør med eggehvite, men ser på bloggen din at du kjører en ganske annen kostholdsfilosofi :) Så da håper jeg det funker bra med eggehviter, for disse er virkelig virkelig gode. Jeg vil tro at det også funker fint å bare pensle kyllingen med litt olivenolje istedenfor å vende dem smørblandingen.

    SvarSlett
  3. Det så godt ut:) Hvor mange gram karbohydrater spiser du ca om dagen? Går du ned i vekt, eller holder du deg stabil?

    SvarSlett
  4. Det varierer. Dette er jo en livsstil for meg - noe jeg kommer til å leve med resten av livet. I perioder spiser jeg uten å tenke veldig over akkurat hvor mange karber det blir. Da ligger jeg vel på mellom 20 og 40 gram om dagen tenker jeg, og holder meg stabil eller går saaaakte nedover. Det er blitt normalen, og det er betryggende å vite at jeg kan spise uten å tenke så nøye på hva, uten å legge på meg.

    Men jeg trenger å gå ned en del mer i vekt, så når jeg finner inspirasjonen tar jeg noen strengere perioder med under 20 karber om dagen, hvor jeg er litt forsiktig med blant annet nøtter, bær og melkeprodukter (som bremser min vektnedgang), og da går det som regel veldig mye raskere nedover.

    For min del er det forøvrig heller ikke bare maten som avgjør om kroppen vil ned i vekt. Nok søvn, lite stress og nok vann er også viktig for at kroppen skal samarbeide med meg sånn vektmessig.

    Men hvordan kroppen fungerer er jo så ulikt fra person til person, så du må jo bare finne ut hva som funker best for deg.

    SvarSlett
  5. Ville bara tipsa om den pågående tävlingen där du kan vinna en signerad kokbok... http://blog.godaremat.se/template_permalink.asp?id=109

    SvarSlett
  6. Nå har vi testet denne, og det var nydelig :D Har aldri smakt så god kylling før! Tusen takk for at du legger ut slike oppskrifter :)

    SvarSlett
  7. mmm så godt ut. må prøve å lage det selv! :)

    SvarSlett
  8. Dette ble gårsdagens middag. Nydelig og super enkelt!

    Takk for at det finnes blogger som dette som kan inspirere meg, en nybegynner som fumler seg framover i andre uka med ny levestil.

    B:)

    SvarSlett
  9. Siv Annette, Christine og B: Takk for hyggelige tilbakemeldinger :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails