fredag 10. februar 2012

Moutabel al Bathinjan - aubergindip

Moutabel al Bathinjan er en aubergindip fra Midtøsten. Moutabel betyr egentlig bare dip, og det er ikke så mye som skiller denne dipen fra den tidligere postede Baba ganoush, annet enn at denne er mer spicy.


3 store auberginer

olivenolje

1/2 kopp tahini

1 ss hakket hvitløk

4 - 8 ss sitronjuice

salt & pepper

1-3 grønne chili (etter smak)
_______________________________________________________________________________

Sett ovnen på 220 grader. Smør en form med litt olje, stikk noen hull i auberginene med en gaffel og legg dem i formen. Sett formen i ovnen, og la auberginene steke i minst en halvtime, eller til de er blitt ordentlig møre. Bruk gjerne grillelementet i ovnen hele eller deler av steketiden for å få røkt smak på auberginene. Det gjør ingenting om auberginskallet blir litt brent, men følg med, bruker du grillelemenetet kan det hende du trenger litt kortere steketid.

Ta auberginene ut av ovnen og la dem kjøle av nok til at du klarer å håndtere dem. Skrell av skallet. Dersom du har problemer med å skrelle auberginene kan du skrape ut kjøttet med en skje. Ha kjøttet i et dørslag og la dem renne av seg en god stund. Vi vil gjerne bli kvitt mest mulig av fuktigheten i auberginkjøttet.

Mos auberginkjøttet godt. For en helt jevn dip kan du bruke blender. Tilsett tahini, hvitløk, chili, sitronjuice og salt og pepper etter smak. Vær raus med saltet.

For en søtere dip er det godt med litt granateplefrø, og for en mildere dip er det godt å tilsette litt yoghurt (gresk/tyrkisk type). Yoghurt kan også fungere dersom du synes dipen blir for bitter.

La dipen avkjøles i kjøleskap før servering.

Ha dipen i en skål. Lag en grop i dipen og hell god olivenolje over. Pynt gjerne med bladpersille eller mynteblader, valnøtter eller sesamfrø og/eller sumac.

Moutabel serveres tradisjonelt med pitabrød. Bruk heller lavkarbobrød, eller server med staver av paprika, agurk, stangselleri eller andre grønnsaker som egner seg til dip.


Her servert med lavkarbobrød formet som pitabrød.

6 kommentarer:

  1. Jeg elsker Baba Ganoush så da elsker jeg sikkert denne også! Smatt! :)

    SvarSlett
  2. Baba Ganoush er fantastisk! Men jeg må bare innrømme at jeg egentlig aldri har fått den til akkurat like god som den man får servert i Midtøsten. Så når jeg reiser nedover til Midtøsten til våren, så tror jeg at jeg må spionere på en kokk eller husmor for å lære meg hemmelighetene :)

    SvarSlett
  3. Så farlig godt ut! :) elsker den auberginpuréen de serverer på den tyrkiske resturanten borti gata og har alltid lurt på hvordan de lager den. Må definitivt prøve denne oppskriften :)

    SvarSlett
  4. Dette var veldig godt! Eneste jeg gjorde annerledes var at jeg hadde i bakte hvitløksfedd. Ikke helt sikker på om det var noe sjakktrekk, tror det hadde blitt enda bedre med bare fersk hvitløk. Jeg gleder meg til å teste litt ulike varianter av denne, f. eks. med litt yoghurt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bakte hvitløksfedd hørtes slettes ikke dumt ut. Så bra at dipen falt i smak :)

      Slett

Related Posts with Thumbnails