søndag 12. februar 2012

Lavkarbo lasagneplater

Jeg innser at det nok kan bli opptil flere lasagneoppskrifter i fremtiden. Så her kommer lasagneplateoppskriften for seg selv, slik at jeg har noe å linke tilbake til, og slik at jeg slipper å gjenta den i alle fremtidige oppskrifter.


4 egg

125 g kremost

1/2 dl fiberhusk
_______________________________________________________________________________



Sett ovnen på 150 grader.

Visp sammen egg, kremost og fiberhusk (jeg kjører det sammen i blenderen). La svelle i 10 minutter. Etter at røra har fått svelle skal den ha konsistens omtrent som vaniljekrem.

Det er stor forskjell på de ulike fiberhuskmerkene, og noen merker tykner deigen mer enn andre. Det kan derfor være lurt å holde litt igjen på fiberhusken (halvparten) første gangen du lager pastaen for å sjekke om du trenger mindre fiberhusk enn det som står i oppskriften.

Bre røra tynt utover på en bakepapirkledd stekeplate. Ta et nytt ark bakepapir og smør et tynt lag olivenolje på den ene siden. Legg dette bakepapiret med den oljedekte flaten ned mot eggeblandingen og bruk fingrene til å spre røra enda tynnere utover mellom de to lagene med bakepapir.

Sett plata inn i ovnen, og la steke i 10 minutter.

Når lavkarbopastaen er ferdig stekt kan du dra det øverste bakepapiret forsiktig av. La pastaleiven avkjøles før du drar den av det underste laget bakepapir.

Skjær pastaleiven i passe store lasagneplater.

Lasagne med kjøttsaus


Lakselasagne med spinat

9 kommentarer:

  1. Denne oppskriften er bare super! Prøvde meg på lasagne og det var bare helt fantastisk! Ungene satt også bare og stønnet... :-D
    Har savnet pasta etter at jeg startet med lavkarbo... Nå ligger det ferdig pasta i fryseboksen. Er spent på hvordan den blir tint... Hadde vært praktisk om det gikk an å fryse ned. Har du prøvd?

    Ha en flott søndag Frida!

    Tove
    http://sjelemat.blogspot.com/

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke kommet så langt at jeg har prøvd å fryse ned pasta ennå. Men jeg kan ikke helt forstå hvorfor det ikke skulle gå bra.

      Ha en super søndag du også Tove!

      (Jeg har forresten startet dagen med en variant av de runde knekkebrødene dine. De var supergode!)

      Slett
  2. Jeg har også prøvd meg på lassagne med disse platene. Det ble helt nydelig :)

    SvarSlett
  3. Hvilken smøreost bruker du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker som regel philadelpha. Men du kan som Tanja skriver under her bruke nesten hva som helst.

      Slett
  4. Hei,

    Elsker også denne lasagnen!!

    disse platene kan fint fryses.
    Jeg har brukt divers smøreoster (Philladelphia feks), med og uten smak, og det smaker like godt uansett hva jeg har brukt.

    Jeg har også delt disse opp i firkanter som kan brukes som lomper til pølse, smaker kjempegodt.

    Tanja

    SvarSlett
    Svar
    1. Å bruke dem som lomper var lurt! Takk for supert tips :)

      Slett
  5. Brukte disse lavkarbo platene og ostesausen din sammen med min egen kjøttsaus.. herregud så NYDELIG! Smakte så likt pasta at jeg nesten greide å lure meg selv ;-) Elsker oppskriftene dine, tusen takk for mange fantastiske tips :-)

    SvarSlett
  6. rulla de til en rull, skar over i passe tynne strimler.... tagliatelle!!! ����

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails