mandag 3. mai 2010

Tilapia med sennep og pekanlokk

Jeg er blitt litt hekta på tilapiafisk om dagen. Tilapiafisken er mild på smak, passer med de fleste typer krydder, og egner seg fint til både steking i panne og i ovn. Dessuten er filetene faste i fisken og lette å jobbe med. I Israel kalles den Petersfisk og skal visstnok være den fisken som Jesus etter sigende mettet femtusen mennesker med. Det er jo en artig funfact å servere sammen med middagen.

Ellers sies det at oppdrett av tilapia er langt mer miljøvennlig enn andre former for oppdrett, og det er jo alltids en god ting å ta med seg i valget mellom ulike fiskesorter i butikken. Desverre er ikke denne fisken så utbredt i den vanlige dagligvarehandelen ennå. For de som bor i Oslo så selges denne blant annet på det asiatiske supermarkedet A-Food i Osterhaugsgate. For de som ikke får tak i Tilapia går det sikkert helt utmerket å bruke andre sorter hvit fisk til oppskriften under.

Dette er en oppskrift som passer perfekt til hverdagen, for oppskriften er latterlig enkel og kjapp. Å forberede fisken tar knapt mer enn tre minutter, før den skal ha toppen 15 minutter i ovnen. Mens fisken står i ovnen rekker du såvidt å tilberede noen grønnsaker. Middag på under 20 minutter passer meg utmerket når jeg kommer sliten hjem fra jobb.

Smaken på retten påvirkes veldig av hva slags sennep du bruker, så bruk en god sennep. Smak gjerne på sennepsblandingen før du smører den på fisken. Jeg ble mest fornøyd med en blanding av Slotts Skånsk Senap og Dijonsennep. Dijonsenneppen ble for min del litt for skarp til å brukes alene.



Til fire personer trenger du:

600 g tilapiafileter (kan byttes ut med annen hvit fisk)

1/2 kopp majones

1/4 kopp sennep

1/4 kopp finhakkede pekannøtter
__________________________________________________________________

Sett ovnen på 180 grader. 

Smør en ildfast form. Klapp de tinte filetene tørre med kjøkkenpapir, og legg dem i den smurte formen.

Bland sammen majones og sennep og spre blandingen oppå filetene. Strø pekannøttene over og klapp dem forsiktig litt ned i majonesblandingen.

Sett inn i ovnen på 180 grader og stek i 12-15 minutter.

Server med grønnsaker. For eksempel kokt brokkoli og tomatskiver.






Her har jeg servert fisken med smørstekte asparges.

Jeg skulle gjerne hatt litt mer brunfarge på nøttene. Jeg synes det er så godt med den ristede smaken som kommer frem i nøtter som begynner å bli brune. Desverre er steketiden på fisken for kort til at det er mulig. Neste gang tror jeg derfor at jeg skal prøve å steke fisken på kun overvarme, og eksperimentere med tid og varme. Jeg har en del tilapia-/fiskeoppskrifter på lur som jeg har lyst til å prøve, så det blir nok en stund til, men oppdaterer oppskriften når jeg kommer så langt. 

2 kommentarer:

  1. Kanskje det kan være en ide og riste nøttene litt i en panne før de has på fisken. Da får du muligens den smaken du er ute etter.

    SvarSlett
  2. Hahaha, klasker meg selv i pannen! Selvfølgelig! Av og til tenker man veldig kort ;)

    Takk :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails