søndag 22. november 2009

Nutty Cheese Muffins

Dette er opprinnelig en Atkins-oppskrift. Jeg har "norskifisert" målene. Muffinsene er nydelige med pålegg på og en fin erstatning for grove rundstykker.

120 g malte mandler
120 g malte valnøtter
80-100 g smeltet smør
120 g revet ost
4 store egg
1 ts bakepulver
____________________________________________________________________

Bland sammen ingrediensene og hell i 12 smurte muffinsformer. Pynt eventuelt med hakkede nøtter eller solsikkekjerner.

Stek i ca. 15 minutter på 180'C.



Illustrasjonsfoto av feministjulie. Oppskriften gir muffins som er ørlittegrann mørkere i fargen enn disse muffinsene. Vilkårene for videreformidling av bildet finner du her.

6 kommentarer:

  1. Hei! Takk for fin blogg. Jeg laget disse muffinsene for et par dager, og de ble veldig vellykket. Jeg hadde ikke valnøtter, så jeg brukte hasselnøtter, og det funket kjempefint. -K.

    SvarSlett
  2. Så bra at de ble vellykket. Hasselnøtter fungerer helt sikkert like fint ja :)

    SvarSlett
  3. Lagde disse i kveld. Smaken ble veldig god, men muffinsene heva ikke stort, og de ble liksom knudrete på toppen, ikke sånn som på bildet. Er det meninga, eller har jeg gjort noe feil? Jeg hadde ikke store egg, så jeg hadde i fem medium i stedet.

    SvarSlett
  4. De hever normalt ikke så mye som de på bildet. Hvis du ser bort i fra den mørke sjokoladefargen, så ligner de som regeln veldig mye mer på sjokolademuffinsene som du ser bilde av her:http://lchf-bloggen.blogspot.com/2011/03/sjokolademuffins.html. Hvorfor de ble knudrete er vanskelig å svare på. Kan det være noe av nøttene som ikke er like finmalte?

    SvarSlett
  5. Hei igjen, og takk for svar. Det kan godt ha vært at jeg ikke har fått nøttene finmalte nok. Jeg har ikke blender eller mandelkvern, så jeg bruker stavmikser med ekstrautstyr (hakker). Jeg malte dem så godt det lot seg gjøre, men antagelig ikke nok da. Uansett så er jo smaken det viktigste, og den var veldig god som sagt. Takk igjen. :)

    SvarSlett
  6. Ja, enig med deg! Smaken er viktigst! Godt å høre at du synes de ble gode selv om de hadde litt knudder på seg ;)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails