fredag 21. oktober 2011

Pizzasnurrer

Nok en oppskrift som er laget fritt etter fantastiske Nannah - a.k.a Gretel - sin oppskrift. Perfekt for oss som er veldig glad i ost. Og ettersom at de er gode kalde som varme, så er de perfekte som nistemat!



3 egg

100 g philadelphiaost

1 ts bakepulver

1 liten ss fiberhusk

200 g kjøttdeig

smør

1/2 liten løk

1 fedd hvitløk

1 stor fersk champignon (evt. en neve hermetiske)

1 stor ss tomatpuré

salt & pepper

pizzakrydder (mest oregano, noe basilikum/pesto og gjerne litt salvie og timian)

bittelitt vann

masse revet ost
______________________________________________________________________________

Sett ovnen på 180 grader.

Stek kjøttdeig, løk, hvitløk og sopp i litt smør. Bruk stekespaden godt, slik at kjøttdeigen blir så finkornet som mulig. Ha i tomatpureen og stek videre et par minutter under omrøring. Tilsett krydder og en liten skvett vann, og la putre til vannet har kokt helt inn.

Visp sammen egg, smøreost, fiberhusk og bakepulver. Jeg gjør dette i blenderen. Da går det kjempefort, og røra blir godt blandet. La røra hvile i noen minutter, og spre den utover i rektangelform på en bakepapirkledt stekeplate. Jeg anslår at jeg brukte i underkant av halvparten av flaten til en stekeplate.

La eggebølandingen steke i ca. 10 - 15 minutter. Ta ut stekeplaten og fordel kjøttblandingen utover eggebunnen, men ikke helt ut i kantene på langsidene (her skal skjøten være på rullen). Stek i 10 minutter til.

Ta platen ut av ovnen og strø revet ost over kjøttet, og ut i kantene på eggebunnen der skjøten kommer. Osten skal fungere som lim. La stå på kjøkkenbenken i et par minutter til osten så vidt begynner å smelte, og bunnen er akkurat såpass nedkjølt at du klarer å rulle den uten å få vannblemmer på fingertuppene.

Rull sammen eggebunnen til en rull. Bruk bakepapiret når du ruller, slik at du ikke brenner deg på fingrene. Prøv å få til en så stram rull som mulig. Pakk bakepapiret stram rundt rullen. Pakk gjerne rullen inn i et kjøkkenhåndkle også, for ekstra støtte. Legg rullen til avkjøling med skjøten ned.

Når rullen er helt avkjølt har du to valg. Du kan skjære skiver av pizzarullen som gjerne kan spises kalde. Perfekt å ha med seg i lunsjboksen for eksempel. Er du hjemme kan du skjære skiver som du legger på et stekebrett og topper med litt ekstra ost før du steker dem til osten på toppen er smeltet.





22 kommentarer:

  1. Ojjjj dette så godt ut, må prøves !! Jeanette

    SvarSlett
  2. Ja, den forsvant fort, for å si det sånn ;)

    SvarSlett
  3. Oi spennede Ser ut som skikkelig snadder ut

    SvarSlett
  4. Dette så bare HELT nydelig ut! Hadde det ikke vært for at jeg befinner meg i Bali uten kjøkken, hadde jeg laget dette i kveld :)

    SvarSlett
  5. Ser jättegott ut! Jag har gjort en variant där jag plattade ut köttfärsen (köttdeg) som en rulltårta (så som du gjort med pizzadegen) och fyllde den med lök, vitlök, ost och tomater. Rullade ihop den med hjälp av plastfolie och stekte i ugnen.

    SvarSlett
  6. åååå himmel og hav..jeg elsker OST og har hatt helt dilla på opp-ned pizza i ukesvis...blir aldri lei. Har lyst på smeltet ost hele tiden..hehe. Denne tror jeg skal testes i helga til pizza-glade barn. Tusen takk Frida og ha en super fredag.

    SvarSlett
  7. Må bare si at nok en gang har du reddet middagen og kvelden og humøret! Disse ble kjempegode til fredagskos i går kveld. Og nå går jeg løs på sjokolademoussen (den enkleste) til dessert for middagsgjestene i kveld. Den har jeg servert med stor suksess flere ganger. Jeg bruker denne bloggen så mye!

    SvarSlett
  8. Disse skal lages i morgen! :-) du har utrolig mange gode oppskrifter, blir så fascinert!

    SvarSlett
  9. Hei, vet du sånn ca næringsinnhold per 100g/per snurr? :-)

    SvarSlett
  10. @ Jeanette: De var deilige. Men jeg tror jeg hadde foretrukket Bali fremfor pizzasnurrer altså ;)

    @ Livsviktig: Det høres deilig ut!

    @ Janicke: Takk. Jeg har også lyst til å teste den oppnedpizzaen! Håper helgen din har vært fin :)

    @ Katrine: Takk, så hyggelig å høre :)

    @ Cecilie: Tusen takk. Håper de falt i smak :) Har dessverre ikke regna på næringsinnholdet. Blir uansett litt vanskelig når jeg ikke har spesifisert ostemengden.

    SvarSlett
  11. Takk for hyggelige ord:)

    Disse går veldig fort unna hos oss også! Perfekte som nistemat. jeg pleier ofte å plassere dem i muffinsformer før jeg ostegratinerer dem. Har du prøvd "Gris i sovepose", Frida? :)

    SvarSlett
  12. Smart å bruke muffinsformer! Nei, gris i sovepose har jeg ikke testa, men jeg husker at jeg har sett oppskriften din. Har veldig lyst å prøve dem :)

    SvarSlett
  13. Fordi jeg regner litt på hva jeg spiser, la jeg inn denne på oppskrifter på diett.no. Håper det er i orden for deg. Kan informere om at næringsinnholdet per porsjon (om du regner tre porsjoner per oppskrift) er:

    Kcal: 525
    Proteiner: 36,3
    Karbohydrat: 4,66
    Fett: 40

    Dette avhenger selvsagt av ostemengde, jeg brukte ca 150 gram.

    SvarSlett
  14. @ Kamilla: Takk :)

    @ Anonym: Tusen takk for utregningen! Det er det mange som setter pris på!

    SvarSlett
  15. Disse var himla gode :)

    SvarSlett
  16. De er kjempegode! Namnamnam!!!!

    SvarSlett
  17. Hej de er virkelig gode.
    Jeg deler dem i Danmark håber at det er OK.

    Du har i det hele taget en virkelig fin blog som jeg tit kigger forbi ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikkesant de er gode! Og takk for hyggelige ord om bloggen :)

      Slett
  18. Ser kjempegode ut! Et spm: Jeg er veldig var på eggesmak, synes du bunnen smaker noe særlig egg?

    Du har en fantastisk blogg forresten, den beste lavkarbobloggen spør du meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg tror at du vil kjenne eggesmak av bunnen hvis du er veldig sensitiv for egg.

      Slett

Related Posts with Thumbnails