mandag 21. november 2011

Amerikanske pannekaker (lavkarbo)

Jeg fikk tips om denne oppskriften på facebooksiden til LCHF-bloggen. Så da måtte jeg jo bare teste dem ut. Jeg endte med litt mindre sukrin, og litt mindre fiberhusk enn originaloppskriften, men pannekakene ble veldig gode.

Akkurat det med fiberhusken er litt tricky. Det er jo fiberhusken som gjør at røra blir tjukk, og det er ganske  små marginer mellom alt for tykk røre og for tynn røre. Dessuten tykner det gjerne mer og mer over tid. Det er derfor lurt å starte ut med litt mindre fiberhusk enn du tror du trenger, og heller tilsette litt mer om du ser at røra ikke blir tjukk nok. Ender du opp med en røre som er litt for tjukk, kan du alltids tynne ut røra med litt fløte.

Denne røra skal visstnok også funke bra som vaffelrøre. Det skal jeg definitivt teste. Litt kardemomme i røra, så tenker jeg det blir suksess.



8 pannekaker

en boks philadelphiaost (200g)

2 - 3 ss sukrinmelis

noen klyper vanilje.

4 egg

1 1/2 ts bakepulver

1 1/2 ss fiberhusk
______________________________________________________________________________

Visp sammen egg og kremost til en glatt røre. Jeg gjør dette i blenderen. Tilsett alle de andre ingrendiensene, og bland det godt. Dette kan man også gjøre i blenderen. La røra stå og svelle.

Stek pannekakene i godt med smør.

Server for eksempel med bær.



Her servert med en rømmeklatt, et par skiver fersk fiken og et kaneldryss.

34 kommentarer:

  1. Og her sitter jeg godtseugen så det holder -Nå vet jeg hva jeg skal gjøre med det :)
    Går umiddelbart til kjøkkenet og starter !!

    SvarSlett
  2. Yay! Håper du blir fornøyd ;)

    SvarSlett
  3. Hva mener du med "vanilje"? Vaniljesukker? Vaniljestang?? :)

    Gleder meg til å teste!

    SvarSlett
  4. Jeg bruker vaniljepulver, som er tørket og malt vaniljestang. Vaniljestang funker like bra. Vaniljesukkker er ikke ekte vanilje, bare sukker tilsatt det kunstig fremstilt vanilin, så det ville jeg hold tmeg unna :)

    SvarSlett
  5. MMMM disse var nydelige, Frida -Made my day -og er igjen til frokost, eller matpakke i morgen, kanskje ;)

    SvarSlett
  6. Disse ser helt nydelige ut! :)

    SvarSlett
  7. Har troen på at de der er gode:D

    SvarSlett
  8. JUM! :D hvem liker ikke pannekaker?

    SvarSlett
  9. Oh, de så yummy ut! Kan det funke å bruke tine kremost skal tro?? Har en stabel i kjøleskapet! ;p Skal testes! :)

    SvarSlett
  10. Tine kremost burde funke akkurat like bra :)

    SvarSlett
  11. nam nam...ser sååå nydelig ut :-D Dette er noe for minstejenta her!!!

    SvarSlett
  12. Herrlige!!! Feira dagen din i dag med disse til lunsj... ; )

    SvarSlett
  13. Mums - det skal prøves! Tak for de fine billeder og opskriften ;)

    SvarSlett
  14. Håper du blir fornøyd med pannekakene Madame :)

    SvarSlett
  15. Mmm.. vann i munn!! Ser fantastisk ut!
    Kjempe flott blogg med så mange gode oppskrifter og bilder som gjør at man for lyst til å lage mat!
    Takk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre Aleksandra. Tusen takk :)

      Slett
  16. Hei Frida! Jeg har nå forsøkt disse pannekakene til frokost i dag, og mannen min fikk smake 3 av dem (riktignok med sirup på), og han sa det var det beste han har spist (lavkarbo) til nå. :) Supergode var dem, og jeg har spart 3 stykker til å kose meg med senere i kveld ;-).

    SvarSlett
  17. Så bra! Når høykarbofolk er fornøyd med våre lavkarbovrier på typiske høykarboretter, så må det jo bety at det er bra :)

    SvarSlett
  18. Endelig kan jeg lage og spise pannekaker igjen sammen med mine barn :) Og ikke minst får jeg lurt i mine barn mer egg :D

    SvarSlett
  19. Tips... en teskje kardemomme gjør susen . Denne oppskriften er også super til vafler !!

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, det kan jeg tenke meg. Kardemomme er fantastisk.

      Takk for vaffeltips. Det skal jeg prøve. Har ennå ikke funnet en vaffeloppskrift som er blitt 100 % venner med nemlig...

      Slett
  20. Har du prøvd denne oppskriften med JBK i stede for fiberhusk? Jeg har laga den med fiberhusk mange ganger nå, ELSKER denne oppskrifta her! Men jeg prøvde å blande i litt blåbær i røra en gang, da ville de ikke bli stekt.. Men nå har jeg bare JBK, og har ikke brukt det til annet enn grøt enda, så lurer på om du har erfaring med det? :-)

    FLOTT BLOGG!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, har ikke prøvd med JBK. Og jeg er ikke vant til å bruke JBK, så jeg tør ikke komme med noen gjetting heller.

      Så dumt at de ikke ville stekes med blåbær i seg. For det hørtes jo ut som en veldig deilig idé.

      Og TAKK :)

      Slett
  21. Jeg er heller ikke vant med å bruke JBK, men tenkte jeg måtte teste det ut, siden fiberhusk var katastrofalt i karrigryta mi *ler*

    Det er mulig at de vil stekes om man gjør et par justeringer da, det ble kanskje litt mye væske i forhold til resten...? Jeg brukte blåbær fra frysedisken. Så jeg må nesten prøve det igjen! Med kanskje litt mindre blåbær, og litt mer av det andre? hmm

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, jeg har også fundert på å bruke fiberhusk i gryte. Da vet jeg at det kanskje ikke er så lurt da... ;)

      Kanskje blåbærpannekaker funker bedre med ferske blåbær?

      Slett
  22. Hvor mye karbohydrater er det i disse? Så utrolig gode ut. Kan man bruke vanlig sukerin? Eller må man bruke sukerinmelis?

    SvarSlett
  23. Antallet karbohydrater har jeg ikke regna på. Men det må da være helt ubetydelige mengder i og med at de består av mest bare egg og ost. Du kan fint bruke sukrin, bare pass på at du rører godt slik at sukrinen løser seg ordentlig opp :)

    SvarSlett
  24. Vet ikke hva jeg skal si annet en wow! Disse var helt fantastiske, og det er nesten ikke til å tro at det lavkarbo. Dette ble nok en ny favoritt her i gården! :-)

    SvarSlett
  25. Hehe. Jeg kan ikke si meg noe annet enn enig. Disse er supergode :)

    SvarSlett
  26. jeg har ikke fuberhusk, og jeg er ikke helt sikker på hva der er heller. men kan jeg bruke kruskakli isteden ?...

    SvarSlett
  27. Gleder meg til å prøve! Har du forresten mulighet til å finne oppskrift på en god lavkarbo fløyelsgrøt/smørgrøt? Savner det utrolig mye og kan ikke finne noen oppskrifter på det!

    SvarSlett
  28. Nå har jeg spist disse pannekakene, de var helt nydelige <3 Spiste 2 med bacon....snadder og tok den siste med jordbær og kanel.. Nå er jeg god og mett...Happy :-) Tusen takk! Hilsen Åse-Lill

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails