tirsdag 8. januar 2013

Königsberger klopse - tyske kjøttboller




Königsberger klopse lages egentlig av kjøttyper som den gjennomsnittlige nordmann ikke har liggende i kjøleskapet. Førstevalget bør være villsvin, bjørnekjøtt, eller til nød kalvekjøtt. Visstnok. Jeg har valgt en langt mer tilgjengelig blanding mellom helt ordinær kjøttdeig av storfe og svin. Svinekjøttdeig alene burde også funke fint.

Ikke et vondt ord om svenske kjøttboller i fløtesaus altså, men jeg må innrømme at sitron, ansjos og kapers gjorde disse kjøttbollene til en mer interessant opplevelse enn den gjennomsnittlige kjøttbollen. Disse kommer til å stå på middagsbordet mitt stadig vekk.



Kjøttbollene:

1 kopp svært finhakket løk

2 ss smør

1 ts salt

1,4 kg kjøttdeig av villsvin, bjørn, kalv, svin eller svin og storfe

2 egg

2 ss fiberhusk

5 ansjosfileter - most

revet skall ev en stitron

2 ts worcestershiresauce

en god neve kruspersille - finhakket

1/2 ts hvitpepper

kraft/buljong (storfe-, grønnsaks- eller kyllingbuljong)


Sausen:

litt av kokekraften til kjøttbollene

3 ss smør

1/2 kopp finhakket løk

2 ss kapers

en neve hakket kruspersille

1 boks seterrømme

1 ts worcestershiresauce

et par dråper sukkerkulør

salt og pepper
___________________________________________________________________________

Smelt to ss smør i en kjele og stek 1 kopp finhakket løk til den er myk og blank. Løken skal ikke brunes. Sett løken til side og la den avkjøles.

Visp sammen egg, worcestershiresauce, most ansjos, hakket kruspersille, salt, pepper og sitronskall.

Tilsett deretter fiberhusk og visp godt. Tilsett kjøttet og den avkjølte stekte løken og bland alt sammen godt.

Ha kraft i en panne. Det beste er om du har en stekepanne med høye kanter og lokk. Kok opp kraften og skru deretter ned varmen. Rull kjøttboller med hendene og legge dem forsiktig ned i kraften. Sett lokk på pannen og la kjøttbollene trekke i ca. 30 min, rett under kokepunktet. Det er viktig at kraften ikke koker etter at du har lagt kjøttbollene i, for da risikerer du at kjøttbollene koker i stykker.

Ta kjøttbollene ut av kraften når de har trukket ferdig. Legg dem til side. Ta vare på (litt av) kraften.

Stek løken til sausen i smør til løken er blit myk men ikke brunet. Tilsett et par øser kraft og la koke inn i noen minutter. Tilsett deretter en boks rømme og kok opp. La koke i noen miutter under omrøring.

Smak til med worcestershiresauce, salt og pepper. Ha et par dråper sukkerkulør i sausen sånn at den før en lys fin brunfarge. Omtrent som kaffe latte.

Tilsett kapers og kjøttboller og la kjøttbollene bli varme igjen i sausen. Rør inn hakket kruspersille rett før servering.

Server gjerne med blomkålmos, grønnsaksmos eller sellerirotmos.


4 kommentarer:

  1. Veldig interessant. Kanskje jeg kan få med meg litt villsvin fra Frankrike når jeg reiser hjem. Hvis så skal jeg virkelig forsøke å lage denne retten.

    SvarSlett
  2. Jeg innrømmer at jeg er litt misunnelig på muligheten din til å få tak i villsvinkjøtt :) Ellers er disse verdt et forsøk, selv med mer ordinære kjøttyper altså.

    SvarSlett
  3. Disse gleder jeg meg til å prøve!!! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er bare å glede seg. Gode kjøttbollene altså :)

      Slett

Related Posts with Thumbnails