torsdag 14. juli 2011

Beurre blanc

Beurre blanc er en helt utrolig deilig saus som består av nesten bare smør. På grunn av hvitvinen er den kanskje litt dyr, men absolutt verdt prisen når man skal ha en litt ekstra god saus. Jeg blir jo bare litt smålykkelig av meg når jeg ikke har klart å tømme en hvitvinsflaske, og dermed har rester igjen som kan brukes i matlaging. Og denne sausen står høyt på lista over mat jeg liker å bruke vinrestene til.

Denne oppskriften blir en stor porsjon. Nok i massevis til i hvert fall fire store porsjoner. Sausen er veldig lett å variere med ulike smakstilsetninger. Se tips nederst i oppskriften.

Skal man passe på karbohydratene så husk at du sjekker restsukkeret i vinen du bruker. Det er ganske store forskjeller. Restsukkeret i de ulike vinene kan du sjekke på vinmonopolets nettsider.



5 dl tørr hvitvin

2-3 store sjalottløk (banansjalottløk, eller 5-6 vanlige sjalottløk, eller 1/2 løk)

250 g usaltet smør

1/2 - 1 ts salt

1/2 ts nykvernet pepper

1 ts sitronsaft
_______________________________________________________________________________

Finhakk løken. Ha løk og hvitløk i en kjele, og kok opp. La koke til vinen har kokt nesten helt inn. Det skal ikke være mer enn kanskje en spiseskje eller to væske igjen i kjelen sammen med løken. Akkurat nok til at løken ikke svir seg i kjelen. Det tar sånn ca. 20 - 30 minutter.

Mens vinen koker skjærer du smøret i terninger. La smørterningene stå på kjøkkenbenken i romtemperatur en stund før du begynner å piske dem inn i løk og innkokt vin.

Skru ned varmen på platen. Pisk først en og en terning inn i væsken og pass godt på at det ikke koker, sausen skal bare holdes varm, ikke mer enn 70 grader. Når du har pisket inn fem - seks terninger kan du begynne å piske inn 2 - 3 terninger av gangen. Fortsatt uten at det begynner å koke. Pisk helt til alt smøret er pisket inn i sausen.

Smak til med salt, pepper og sitronsaft.

Smakssett gjerne med urter eller andre krydder alt ettersom hva du skal servere sausen til, for eksempel persille, dill, chili, hvitløk, lime, koriander, salvie, gressløk, lodderogn, rosépepper eller andre ting du tror vil passe.



Her er sausen smakssatt med litt persille og salvie, og servert til kalv og aspargesbønner.

9 kommentarer:

  1. Spennede saus -merker meg denne.
    Men du en rest ?? 5 dl er da 2/3 av flasken blir jo en rest til glasset det bare ;))

    SvarSlett
  2. Hehe, sant nok. Her går det vel mer i 3-literskartonger nå på sommeren ;) Også pleier det i grunn å holde med en litt mindre porsjon til våre middager. Så da blir det liksom en rest da.

    SvarSlett
  3. ... og bruker du klarnet smør, visper inn noen eggeplommer og slenger i litt finhakket estragon har du plutselig hjemmelaget bearnaises...

    Klassisk fransk kokekunst (de har iallefall tatt æren), å lage sin egen fantastiske saus er overkommelig enkelt, ikke spesielt tidkrevende og den perfekte unnskyldning for å sprette en flaske vin!

    God sommer, mvh Werner

    SvarSlett
  4. Ikkesant! Ja til alle grunner man kan få for vinspretting! God sommer til deg også Werner :)

    SvarSlett
  5. Jeg er tydeligvis feilinformert, for jeg har bestandig trodd at Beurre blance er hvit saus ganske enkelt! Man lærer noe nytt hver dag :)

    SvarSlett
  6. så nyydelig ut:) den må testes:)

    SvarSlett
  7. http://ruslana-novikova.blogspot.com/

    SvarSlett
  8. Øhhh Det står bland løk og hvitløk, men hvor mye hvitløk ?

    SvarSlett
  9. Oi, haha, jeg har glemt å skrive ned hvitløken ja. Jeg mener å huske at jeg brukte et lite fedd til denne oppskriften. Jeg får dobbeltsjekke når jeg kommer hjem og rette det opp i oppskriften. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails