torsdag 2. juni 2011

Lavkarbo "potetsalat" (sellerirotsalat)

Hurra for grillmatsesongen! Dette er en klassisk potetsalatoppskrift, der poteten er byttet ut med sellerirot.




1 sellerirot

3 vårløk - hakket

6 - 7 cornichoner (eller sylteagurk) - hakket

1 fedd hvitløk - finhakket

4 ss seterrømme

ca. 100 - 120 g ekte majones

1 ss hvitvinseddik (eller cornichonlake, eller sitronsaft)

2 ts dijonsennep

2 hardkokte egg - hakket

1/2 - 1 ss kapers (kan utelates)

salt og pepper

evt. litt sukrin

frisk gressløk/persille - finhakket
_______________________________________________________________________________

Rensk selleriroten og skjær den i terninger. Kok terningene i lettsaltet vann til de er møre, 10 - 20 minutter.

La selleriroten renne av i et dørslag, og la dem kjøles helt ned.

Bland sammen rømme, majones, hakket hvitløk, hakkede cornichoner, hakket vårløk, kapers og hardkokte egg. Smak til med dijionsennep, eddik, salt, pepper og evt. litt sukrin. Rør godt.

Bland de avkjølte sellerirotterningene ned i dressingen. La stå i noen timer før servering. Dryss hakket gressløk/persille på toppen før serveringen.





34 kommentarer:

  1. Supert - kjempeide å bruke sellerirot :) denne skal prøves :)

    SvarSlett
  2. Ja, det funka bra synes jeg :)

    SvarSlett
  3. Fikk forresten en ide' nå, takket være innlegget ditt ...... :D Synd butikkene er stengt i dag ;)

    SvarSlett
  4. Nå er jeg spent Makro! :D

    SvarSlett
  5. Har savnet en slik type salat til grillmat, så denne må prøves.
    Forsøkte din Kålsuppe her på tirsdag, jeg elsket den men ungene syntes den var litt mektig. Vi hadde kylling/kalkun-pølse oppi, og kunne nok hatt mer buljong siden ungene er forsiktig med krydder.

    Takk for gode menyforslag her inne.

    Klem

    SvarSlett
  6. Dette ser virkelig godt ut! Jeg har veldig sansen for lavkarbo kosthold. Mannen min og jeg, har kuttet ut pasta, ris, poteter og mye annet! Den største forskjellen er at jeg holder meg mett lengre med lavkarbo kostholdet! Også har jeg mindre søt behov! Har lagt deg til på blogg listen min. Ser frem til å prøve flere av oppskriftene dine!
    Hilsen Anniken :)

    SvarSlett
  7. Dette vil eg prøve :) Men eg lurer på, ligg smaken av tilberedt sellerirot langt fra potetsmaken? eg brukar sellerirot i fiskesuppa mi, men då klarer eg ikkje skille ut smaken :) Det var forresten også veldig godt men blomkål'potetsalat'... best dagen etter at den er laga :)

    SvarSlett
  8. Heisann! Du har en fantastisk blogg. Er innom daglig og har prøvd mange av oppskriftene dine. Men jeg lurer på om du har tips til rimelige lavkarboretter og råvarer? Synes det er greit å bruke litt penger på mat, det plager meg ikke. Men innimellom er pengepungen litt slunken likevel... På forhånd takk!

    SvarSlett
  9. Takk for det.
    Hmm... billig lavkarbomat... Tja, egg er jo rimelige proteiner. Samme sak med nakkekoteletter. Vanskelig å bare slenge ut noen retter sånn uten videre. Det kommer jo litt an på hva du har i skapene fra før av som basisvarer. Jeg ville vel bare ha sjekka butikken, hva som er på tilbud, hva som er sesongsvarer og laget mat ut i fra det... Som hovedregel synes jeg maten blir billigere jo feitere den er. For det første er de magre kjøttstykkene ofte de dyreste, og for det andre blir man raskere mett (og holder seg mett lenger) av feit mat.

    SvarSlett
  10. @ Lykkeliten: Så bra at du likte kålsuppa. Ja, det er jo mye fløte i, så det er kanskje ikke så rart at den kan bli litt mektig. Men ingenting i veien for å vanne den ut litt med mer buljong :)

    SvarSlett
  11. @ Anniken: Så hyggelig! Håper du og mannen din finner oppskrifter dere liker her inne. Skjønner godt at du trives på lavkarbokosten. For meg er det ingen vei tilbake til "normal" kost, for kroppen min har det jo så bra uten karbene. Lykke til videre med lavkarbo til dere begge to :)

    SvarSlett
  12. @ Mariann: Ja, ikkesant den blomkålsalaten er nydelig! Om smaken er veldig annerledes fra potet? Tja, selleriroten smaker ganske mye søtere enn potet. Men ellers synes jeg den er mild på smak. Det som utgjør den største forskjellen mellom potetsalat og sellerirotsalat er vel egentlig konsistensen. Selleriroten har jo ikke den litt melete konsistensen som poteten har.

    SvarSlett
  13. Har du noen gang vurdert å gi ut kokebok? Jeg er så glad for at jeg begynte på LCHF-kosthold, som gjorde at jeg fant bloggen din! Tusen takk!!! Håper du aldri gir deg!

    SvarSlett
  14. Jippihurra! Her blir det voksenbursdag til søndag med pølser, sellerisalat & hjemmelaga ketsjup..Pluss lime-marinerte jorbær da selvfølgelig også er jeg veldig enig med overnevnte her!

    SvarSlett
  15. Måtte jo bare prøve denne -KJEMPEGOD !! Takk skal du ha Frida :)

    SvarSlett
  16. @ Marionilona: Søte du! Takk. Jeg kommer nok ikke til å gi meg på en god stund. Og ja, jeg har tenkt på at det hadde vært gøy med kokebok. Men skal jeg lage kokebok må det være først og fremst fordi det er gøy, og jeg tror ikke jeg har nok tid akkurat nå om dagen til at et slikt prosjekt ville vært lystbetont. Men kanskje i fremtiden, når jeg er litt mer ajour på den vanlige jobben min :)

    @ Gitte: Høres ut som en super bursdag! Din bursdag?

    @ Makronella: Så BRA! Hurra!

    SvarSlett
  17. Ja, min bursdag og var heldig å fikk akkurat bestillt rikelig med Gladmatpølser(i siste lita, ellers hadde det blitt laksesuppe med dill som først planlagt) fra Idsøe slakteri, skikkelig grove og store og så godt som 0 karbo....mmmmm c",)

    SvarSlett
  18. Åååh! Så deilig! Idsøepølsene er jo fantastiske! Masser på masser med gratulerer med dagen på forskudd da Gitte!

    SvarSlett
  19. Tusnerpåtusner mange takk Frida! Og nå har menyen endret seg til sjokomousse med appelsin til dessert.... hehee... hvis ikke du kommer med noe annet som frister mer i morgen da?! Det blir nok jordbær om dagen og har lyst å drøye litt tilde norske kommer... ; )

    SvarSlett
  20. Hehe, den sjokolademoussen er himmelsk, så det er et godt valg :) Bare et hint: Når jeg har skrevet 4 -6 porsjoner på den moussen, så er det SMÅ porsjoner (jeg spiste over halvparten alene, haha, klarte ikke la vær). Kan love at det ikke kommer noe mer i dag ;) Lykke til med bursdagsfeiring. Håper det blir masse glade mennesker og mange pakker ;)

    SvarSlett
  21. Tjihii... det gjør jeg også! Og her skal det ikke stå på porsjonene nei, gleder meg, nå gjelder det bare å jakte på økologiske appelsiner, ha en finfin helg du også! ; )

    SvarSlett
  22. Takk takk. Økologiske appelsiner kan være en utfordring. Den heliosbutikken i Hausmannsgate kan kanskje være et tips om du ikke lykkes noen andre steder.

    SvarSlett
  23. Joda, de hadde der, Røtter på St.Hanshaugen også! Så nå!

    SvarSlett
  24. Lykke til med både matlaging og fest!

    SvarSlett
  25. Jeg skal ihvertfall kjøpe bok om du gir ut, tror det er mange med meg. Ha en strålende lørdag!

    SvarSlett
  26. Takk for tips! Har ikke brukt din oppskrift, men bare erstattet potetene i min egen potetsalat-oppskrift. Ble kjempegodt og sellerirot er en god erstatning syns jeg. Har tidligere forsøkt "pommes frites" av sellerirot etter tips fra deg og syns det ble kjempegodt.

    SvarSlett
  27. Bare hyggelig Catje. Ingenting er bedre enn når man finner måter å bruke egne favorittoppskrifter på.

    SvarSlett
  28. Den sellerisalaten er virkelig noe for seg, den går det allerede gjetord om langs land og strand, knallgo`!!!

    SvarSlett
  29. Oi, så stas! Gjetord og greier! Bra bra!

    SvarSlett
  30. Denne salaten er noe av beste jeg har spist i hele vår! Takk :)

    SvarSlett
  31. Jeg blir jo så glad når folk synes de har spist noe godt etter inspirasjon fra bloggen. Tusen takk Gry!

    SvarSlett
  32. Hei Frida! Holdt på med LCHF etter jul, men så ble det litt "glemt" under sommeren og har for noen måneder siden begynt igjen. Men når jeg söker litt rundt for å finne ut hva man kan spise og ikke, så ser jeg hele tiden at vi ikke skal spise rotgrönnsaker, altså alt som kommer fra under jorden. Ligger ikke selleriroten i denne kategorien? Håper ikke det for det er en veldig god erstatter til karbohydratene vi ikke får spise. Men skal jeg först holde denne dietten så vil jeg gjöre det rett :-) Ser fram til svar fra deg. Vil også si at du burde gi ut kokebok med alle disse oppskriftene. Jeg hadde definitivt kjöpt den! Det er en super hjelp i en travel hverdag. Så takk!

    SvarSlett
  33. Hei Asnnie. Så godt å høre at du er kommet i gang igjen. Selleriroten er en rotgrønnsak. Men ingen regler uten unntak vet du. Så med bare 2,8 g karbohydrater per 100 gram, så er det en helt trygg grønnsak å spise på lavkarbo. Heldigvis ;)

    Tusen takk for hyggelige ord. Kokebok hadde vært gøy å gi ut. Jeg har veldig lyst, men det var det med å ha tiden til det da :)

    SvarSlett
  34. dette er standardoppskriften min for sellerirotsalat. Dropper capers, bruker litt av safta fra sylteagurk oppi.
    også sellerirot... den ovnssteker jeg på 200 grader varmluft i 20 min istede for å koke. (velter de i en pose med olje og krydder først).
    den blir digg!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails