fredag 20. januar 2012

Lavkarbopasta


Ja, så måtte jeg gi etter for grupppresset, og prøve meg på denne lavkarbopastaen som har gått som en farsott på norske og svenske blogger de siste ukene. Hvem som startet moroa ser ut til å være et mysterium.

Lavkarbopastaen er lovpriset og beskrevet som "akkurat som vanlig pasta". Akkurat dét kan jeg ikke si meg helt enig i. Jeg tror nok det er en del lavkarbospisere som ikke har spist ekte pasta på en stund, for å si det sånn. Men det betyr ikke at lavkarbopastaen ikke var god. For det synes jeg den var!  Og det kan hende at den hadde blitt enda bedre om jeg hadde fått laget pastaen tynnere. Uansett et godt alternativ til å spise sammen med noen av alle de deilige italienske pastasausene som alfredo, carbonara eller med en kjøttsaus.

Her har jeg laget pastaen i tagliatelle-format. Men jeg har også mekket en porsjon med lasagneplater som jeg gleder meg til å prøve. Jeg har nemlig stor tro på at denne lavkarbopastaen vil ligne langt mer på ordentlig pasta i en lasagne.


2 - 3 porsjoner

4 egg

125 g kremost

1/2 dl fiberhusk
______________________________________________________________________________

Sett ovnen på 150 grader.

Visp sammen egg, kremost og fiberhusk (jeg kjører det sammen i blenderen). La svelle i 10 minutter. Etter at røra har fått svelle skal den ha konsistens omtrent som vaniljekrem.

Det er stor forskjell på de ulike fiberhuskmerkene, og noen merker tykner deigen mer enn andre. Det kan derfor være lurt å holde litt igjen på fiberhusken (halvparten) første gangen du lager pastaen for å sjekke om du trenger mindre fiberhusk enn det som står i oppskriften.

Bre røra tynt utover på en bakepapirkledd stekeplate. Ta et nytt ark bakepapir og smør et tynt lag olivenolje på den ene siden. Legg dette bakepapiret med den oljedekte flaten ned mot eggeblandingen og bruk fingrene eller en kjevle til å spre røra enda tynnere utover mellom de to lagene med bakepapir.

Sett plata inn i ovnen, og la steke i 10 minutter.

Når lavkarbopastaen er ferdig stekt kan du dra det øverste bakepapiret forsiktig av. La pastaleiven avkjøles før du drar den av det underste laget bakepapir.

Rull pastaleiven til en rull og skjær i tynne tagliatellelignende strimler.

Pastaen skal ikke kokes, bare blandes ned i varm pastasaus og varmes forsiktig opp i sausen.


Her er pastaen servert som en pasta alfredo.

18 kommentarer:

  1. Hmm... Så spennende ut ;-) Må innrømme at lasagne er en av tingene jeg virkelig savner på lchf. Skal prøve å lage lasagneplater av denne oppskriften i løpet av neste uke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg laget lasagne på den i dag, og er superfornøyd med resultatet! Så det kan absolutt anbefales :)

      Slett
  2. Her har du originalen, trur eg :) http://lchfopskrifter.dk/lchf-pasta-bandspaghetti-tagliatelle
    Eg er veldig fornøgde, men enig i at som tagliatelle er den for tjukk med 4 egg. Er best om du reduserer til 3 egg/90 g ost/27 g fiberhusk/litt salt. Den er nok litt tørrare i smak enn vanlig pasta, men uansett knallgod. Men i lasagne kan du faktisk ikkje kjenne forskjell om det er sånne plater eller vanlige plater. Eg har servert denne til høgkarbevfolk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har sett den oppskriften der, men det er nok ikke originalen. Oppskriften du viser til ble lagt ut nå i januar. Men jeg har googlet litt, og funnet den på en svensk blogg lagt ut i fjor sommer. Der står det også at den er funnet et annet sted, uten at kilden er oppgitt. Så det er ikke godt å vite.

      Har testa pastaen i lasagneformat i dag. Kjempebra! Jeg er superfornøyd :)

      Slett
    2. Samme kar den kjem frå egentlig :) skal ha lasagne i mårgå, gleder meg :) For den var knallgod :) god helg :)

      Slett
    3. Tror du? Han linker jo bak til en annen blogg, som la ut oppskriften i mars i fjor...

      Her: http://receptlchf.blogspot.com/2011/03/lasagne_27.html

      Slett
    4. Har nok lest litt raskt over linjene ;) Trudde årstallet var 2011.... So nei, då trur eg ikkje det er han som har originalen :)

      Slett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Har også hevet meg på pasta-bølgen og lagde som deg også lasagne i går! GODT! til og med min kjære italiener syns den var perfekt :) lurer på hvilken saus alfredo er? Så godt ut!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godkjennelse fra en italiener er vel det beste stempelet man kan få! Hurra!

      Alfredosausoppskriften kommer i løpet av et par dager på bloggen. Men det er en saus på smør, fløte, litt hvitløk, parmesan og pepper. Kjempegod :)

      Slett
  5. Kan det fryses?
    Er stor fan av bloggen din forresten!! Du har reddet mang en middag i år :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Inger. Så koselig å høre. Jeg har ikke prøvd å fryse "pastaen", men jeg kan ikke se noen grunn til at det ikke burde gå helt fint :)

      Slett
    2. Akkurat det samme lurte jeg på også :) Det må jo være supert å ha en boks med nøster i fryseren til litt kjapp middag :)

      Slett
    3. Det ble ikke noe igjen til frysing, neste gang får jeg lage to brett :p Laget pastaen og Alfredosausen, deilig og mettende mat! Resten er lunsj i dag, tusen takk for oppskrift :)

      Slett
    4. At det ikke ble noe igjen til frysing er jo et godt tegn :) Bra at det smakte.

      Slett
    5. Da har jeg frosset (og tint) pastaen. Lot det tørke ganske lenge på benken, og passet på å ikke presse det sammen i porsjonsposene. Tinte en porsjon i går og spiste sammen med en carbonaravariant - nydelig! Tinte pastaen i mikroen først :) Ikke noe forringet smak eller konsistens her :)

      Slett
    6. Tusen takk for rapport! Kjekt å vite :)

      Slett

Related Posts with Thumbnails