onsdag 28. september 2011

Sesam- og agurksalat

Ideen er stjålet fra Simply recipes, og tilpasset ørlittegrann etter sånn jeg vil ha det. Kjempegod salat som passer spesielt til asiatiske fiskeretter. Eller bare for å gi en liten asiatisk vri til ikke så asiatiske fiskeretter.



Til 2-3 personer

2 agurker

salt

2 ss sesamolje

2 ss riseddik

1/2 ts chiliflak

litt sesamfrø
_______________________________________________________________________________

Skrell agurkene med en ostehøvel. Del dem i to på langs, og deretter deler du de halve agurkene i to på langs igjen. Kutt de lange agurkbitene på tvers i terninger.

Ha agurken i en bolle. Dryss litt salt og chiliflak over. Hell sesamolje og riseddik over, og bland alt godt sammen.

Dryss litt sesamfrø over. Bruk gjerne rista sesamfrø, eller som jeg har gjort her - svarte. Har du ikke rista eller svarte sesamfrø, bruker du helt vanlige sesamfrø. Pynt gjerne med litt frisk koriander på toppen om du har.

Her har jeg servert agurksalaten til asiatiske lakseboller og chilimarinerte scampi.



Her servert med asiatiske lakseboller og chilimarinerte scampi.

Marinaden til scampien har jeg laget ved å blande et par ss sambal oelek, et hakket hvitløksfedd, litt revet ingefær, 1 liten ts sukrin, hakket koriander, en klunk sesamolje, litt limesaft og litt fiskesaus. Jeg lot scampiene marinere en times tid, før jeg tredde dem på spyd og stekte dem kjapt i rapsolje.

4 kommentarer:

  1. Nam agurksalater i flere varianter er kjekt å ha :-D ser nyyyydelig ut :-D

    SvarSlett
  2. Ja, ikkesant! Og jeg merker at jeg er litt hekta på agurksalater om dagen, så det kommer sikkert flere ;) Takk Janicke :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails