torsdag 11. august 2011

Tandoori kyllinggrillspyd

Grillsesongen er vel ikke over riktig ennå? Hva med å grille indisk neste gang solen titter frem?



½ kopp naturell yoghurt (gjerne gresk/tyrkisk)

Saft av en ½ sitron

½ liten løk - revet

1 ss revet hvitløk

1 ss revet ingefær

1 ss garam masala

1 ss paprikapulver

½ ss spisskummen

1 ts malt koriander

½ ts cayennepepper

salt

500 gram kyllingfilet i biter
___________________________________________

Bland sammen alle ingrediensene bortsett fra kyllingen.

Ha kyllingen i en pose sammen med marinaden. Kna sammen slik at marinaden dekker alle kyllingbitene. La marinere i kjøleskapet minst i et par timer, gjerne natten over.

Ta kyllingen ut av kjøleskapet og la den ligge på kjøkkenbenken en stund slik at den får romtemperatur.

Tre kyllingbitene på grillspyd. Grill kyllingspydene på grillen, 3-5 minutter på hver side.

Server for eksempel med salat og agurkraita.






6 kommentarer:

  1. Mmmm, kyllingen marineres nå i køleskapet... måtte improvisere litt hadde ingen ingefær og chillipowder i stedet for cajennepepper. Tror det blir en slager! :D

    SvarSlett
  2. For en utrolig flott blogg du har. Så masse bra oppskrifter. Tusen takk for at du deler med oss :)

    SvarSlett
  3. Laga dette i går, men bomma litt på mengden yoghurt, tror jeg. Hvor mye er en kopp? Har kopper i alle størrelser, går det an å få målet i dl? (Vær så snill!) PS! Det var kjempegodt, men det var litt dårlig fres på grillen og tok mye lenger tid å grille enn 3-5 min, tror jeg brukte 15-20 min på hver side (minst). DS.

    SvarSlett
  4. @Hanne: Haaper det falt i smak :)

    @Hooney: Takk :)

    @Hannem: Jeg regner litt i overkant av 2 dl naar jeg sier en kopp. Saa i denne oppskriften betyr det en dl+ yoghurt.

    SvarSlett
  5. Kan det stekes i ovn`? Såfall, hvor lenge og hvor høy varme?

    SvarSlett
  6. Det burde gå greit. Men jeg er usikker på tiden og varmen.

    Jeg ville kanskje forsøkt å steke dem på høy varme høyt i ovnen, og snu dem underveis, for å få grilleffekten. Ikke noe mer enn noen minutter på hver side vil jeg tro... Men vanskelig å si ettersom at jeg ikke har prøvd.

    Vil du være sikker på et godt resultat på kylling går det an å stikke et steketermometer inn i kjernen på kjøttet. Når kjernen når 68 grader er kyllingkjøttet ferdig.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails