torsdag 28. april 2011

Asparges i skinke med bløtkokte egg

Det er aspargessesong, og butikkene får inn stadig finere og stadig rimeligere asparges. Jeg feirer med en deilig aspargesklassiker som passer både som forrett, frokost og lunsj.



12 asparges

12 skiver spekeskinke (eller tynne skiver pancetta)

olivenolje

4 store egg

maldonsalt & nykvernet pepper
_________________________________________________________________________________

Sett ovnen på 220 grader.

Brekk av den trevlete nederste delen av aspargesen. Der hvor aspargesen knekker lett er den ikke lenger trevlete. Rull spekeskinken rundt aspargesen, men la toppen stikke ut øverst. Legg dem i en ildfast form. Pepre og drypp olivenolje over.

Sett aspargesen i ovnen og la dem steke i 10 - 15 minutter, til spekeskinka begynner å bli sprø.

Bløtkok eggene mens aspargesen steker.

Kapp toppen av eggene, sett dem i eggeglass, og dypp aspargesene i eggeplommen før du spiser dem. Husk å sette salt og pepper på bordet. Og servietter!



Jada, jeg har rota bort eggeglassene mine. Derav den litt rustikke løsningen.

8 kommentarer:

  1. Det der så skikkelig godt ut. Fikk lyst på med en gang! :-)

    SvarSlett
  2. Ja, det er godt altså. Ingen grunn til å vente ;)

    SvarSlett
  3. Enkelt og godt, og deilig melkefritt:). Flinka:)

    SvarSlett
  4. Jeg kjøpte asparges i dag! Nå vet jeg hva jeg skal bruke dem til:)


    Nannah/Gretel

    SvarSlett
  5. Så flaks da Nannah :D Det er bare å passe på å fråtse i asparges nå i sesongen.

    SvarSlett
  6. hva er egentlig lchf? blir man tynnere eller noe sånt ? :D

    SvarSlett
  7. Det er to spørsmål det er vanskelig å svare kort på. Men LCHF er kanskje bedre kjent som "lavkarbo" . Lite karbohydrater og rikelig med fett. Du finner en kort oppsummering i denne brosjyren (pdf), og på denne siden. Og ja, hvis du er overvektig kan du bli normalvektig på LCHF. I tillegg til en del andre hyggelige helseeffekter :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails