onsdag 9. desember 2009

Medisterbrød

Jeg hadde et par pakker medisterdeig i kjøleskapet som var i ferd med å gå ut på dato. Så jeg måtte finne på noe fort. Jeg hadde ikke lyst på medisterkaker, og strengt tatt visste jeg ikke om så mye annet man kan lage av medisterdeig. Dessuten hadde jeg en del sopp og grønt som måtte brukes opp. Av og til treffer man blink når man skal lage middag av det man tilfeldigvis har rester av i kjøleskapet. Jeg er sikker på at det blir like godt om du har andre grønnsaksrester i kjøleskapet enn det jeg hadde... Prøv deg frem.


2 pakker medisterdeig (800 g)

3 egg

3 ts ingefærpulver

litt salt

svart pepper

1 ts tørket grønn koriander

1/2 ts fersk revet muskat

1/2 rød chili - hakket

3 store sjalottløk (eller en halv stor løk) - finhakket

6 store champignoner - finhakket

hakket bladpersille

Smeltet smør

______________________________________________________________

Bland alt bortsett fra smøret.

Smør en brødform med smeltet smør, og hell det som evt. måtte være igjen av smøret i kjøttblandingen og rør godt rundt.

Hell kjøttblandingen i brødformen, glatt ut overflaten, og stek den på 175'C i ca. 1 time.

La avkjøle i 10 minutter før du skjærer i medisterbrødet.

Godt med for eksempel grønnsaker og sennepssaus til.

Her er et bilde tatt av et par kalde skiver medisterbrød.

2 kommentarer:

  1. Ble ikke denne litt tørr ved steking? Ser godt ut, men jeg har i mange år laget kjøttpudding, der jeg bruker havregryn i stedet for f eks potetmel til å spe med. Disse steker jeg alltid i vannbad, d v s vann i langpanna og forma oppi den,som når en lager leverpostei f eks., men ser jo ut som det går greit uten, for deg. Kanskje bedre når det er så mye fett i.
    Du er så flink, og en får inspirasjon til å lagr sunn mat, når en leser bloggen din! Takk skal du ha!

    SvarSlett
  2. Hei. Vet du... Det er så lenge siden jeg har laget denne at jeg husker ikke helt konsistensen på den. Hvis jeg skulle laget denne igjen, så tror jeg faktisk at jeg hadde valgt å spe med litt fiberhusk. Ikke så mye, men et par ts pisket inn i eggene. Det pleier å gjøre underverker for saftigheten. Vannbad er nok også lurt ja :)

    Og tusen takk for en hyggelig tilbakemelding :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails