torsdag 3. desember 2009

Fiskegrateng/Fiskepudding

Denne fant jeg på Airams matblogg. Anbefaler virkelig en tur innom bloggen hennes. Der er det masse snaskens oppskrifter. Denne var en fulltreffer for meg fordi jeg har savnet mormors klassiske fiskegrateng med makaroni. Eggene gjør litt av samme nytta som makaroniene til mormor. Når jeg bytter ut wasabi med bacon og muskat er det nesten som å sitte ved mormors kjøkkenbord og spise fiskegrateng igjen. Det eneste jeg har å utsette på oppskriften er at jeg følte den var litt mager. Nest gang jeg lager denne tror jeg at jeg skal ha litt ekstra creme fraiche og smør i røra.

6-8 porsjoner

  

800 g hvit fisk

1/2 dl finhakket sjalottløk

50 g smør

4 hardkokte egg

3 egg

1 dl creme fraiche

1-2 ss sitronsaft

1-2 ss wasabi eller revet pepperrot (wasabien er sterk!)

150-200 gram rensede reker

1 ts salt

Hvitpepper

 ____________________________________________________________________

Finhakk løk og stek den lett i 50 g smør. Løken skal ikke bli brun. Skjær fisken i mindre biter og legg oppå løksmøret.

Salte og peppre og hell en ss sitronsaft over. La det hele trekkeunder lokk i 10 minutter. Snu på fisken i blandt.

Fjern pannen fra platen og la det kjøle ned en anelse før du siler innholdet. Spar på buljongen, den kan du bruke til fiskesuppe.

Finhakk de kokte eggene.

Visp de tre eggene sammen med 1 dl creme fraiche. Tilsett de hakkede eggene, wasabi/pepperrot, reker og tilslutt fisken som har rent godt av. Rør sammen blandingen og sørg for at fisken blir mer eller mindre most. Det gjør ingenting at noen av fiskebitene er litt grovere enn andre.

Skum fettet av fiskebuljongen og ha i røren. Hell hele røren i en ildfast form og gratiner i ca. 40 minutter på 225'C. Toppen på gratengen skal være gyllenbrun og gratengen skal være fast i konsistensen.

Avkjøl i 10 minutter før servering.

Her har jeg laget fiskegratengen med litt sprøstekt bacon og muskat istedenfor wasabi. Nydelig! Neste gang tror jeg at jeg skal prøve med hakket dill i røra.

7 kommentarer:

  1. Hei!Du skriver i innledningen at du byttet ut wasabien med bacon,men ikkje kor mye du tok...Prøver meg frem i dag,men hadde vært greit å vite ;)Takk for fantastiske oppskrifter!Har anbefalt bloggen din til alle eg kommer over;) Klem

    SvarSlett
  2. Oi. Jeg husker ikke hvor mye bacon jeg brukte. Det er så lenge siden jeg har laget denne. Men det er da vanskelig å bruke for mye bacon da. Bacon er digg. Hvordan gikk det i går?

    Tusen tusen takk for hyggelige ord og anbefalinger :)

    Klem tilbake :)

    SvarSlett
  3. Hadde i en halv chili og to fedd hvitløk for smakens skyld(synes ofte hvit fisk e for tam på smak)og la bacon oppå hele flaten.Ble bra det ;) Har prøvd å fryse ned i porsjonspakker da vi bare klarte å få i oss halvparten.Kan bli spennende...

    Du fortjener all omtale du kan få!Mye lettere å holde på me dette kostholdet når en har sånne flotte blogger ;)

    SvarSlett
  4. Det høres veldig godt ut. Alt blir i grunn snadder med chii og hvitløk. Blir spennende med frysinga ja :)

    SvarSlett
  5. Denne laget jeg i går, tok en hel boks med creme fraiche og litt smørkladder, samt en pakke bacon, ble nyydelig. Til og med min mor som egentlig ikke er så glad i fisk mumset det i seg.

    SvarSlett
  6. Håper forresten det er ok at jeg deler oppskrift og linker til deg så klart :)

    SvarSlett
  7. Mariann: Så bra at det falt i smak - til og med hos moren din. Lurt å kjøre på med ekstra fett. Det trenger denne oppskriften.

    Selvfølgelig kan du dele oppskriften. Oppskrifter er til for å deles. Det blir de bare bedre av :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails