tirsdag 1. mai 2012

Doro W'ot


Doro W'ot er kanskje den mest kjente etiopiske retten - noen ganger kalt Etiopias nasjonalrett. Doro W'ot er en kyllinggryte med masse smak fra den etiopiske chili- og krydderblandingen berbere og det etiopiske kryddersmøret nit'ir qibe.

Berbere kan du kjøpe ferdig eller lage selv. Nit'ir qibe tror har jeg aldri sett i butikken, så der kommer du ikke unna å lage det selv. Heldigvis har både berbere og nit'ir qibe lang holdbarhet etter at du først har laget det, så med de to ingrediensene i skapet kan du kjapt lage Doro W'ot mange ganger.

Doro W'ot serveres med et hardkokt egg per person, og ayib - en etiopisk ferskost. Ayib er ikke vanskelig å lage selv, men jeg har erstattet den med ferdigkjøpt cottage cheese, da cottage cheese er så godt som identisk med ayib. Ingen grunn til å gjøre det vanskelig for seg selv.

Doro W'ot serveres også tradisjonelt med det etiopiske brødet injera. Injera er laget av meltypen teff  og er litt surt. Injera er vanskelig nok å lage i seg selv, så jeg har ikke begitt meg ut på å prøve å lage en lavkarbovariant. Men for dem som vil prøve ekte vare er det mange innvandrerbutikker i Oslo som selger fersk injera.




Til fire - seks personer

3 - 4 ss nit'ir qibe

2 løk - hakket

4 hvitløksfedd - finhakket

4 cm ingefær - finhakket

1 toppet ss berbere

1 ss paprikapulver

2 tomater - i små terninger

1/4 - 1/2 dl rød- eller hvitvin (kan utelates)

1 kg utbenet kyllinglår i store biter (spar beina til å lage kyllingkraft)

ca 3 - 4 dl kyllingkraft

1 - 2 ss sitronsaft

salt & pepper

4 - 6 hardkokte egg

frisk koriander (eller bladpersille)

cottage cheese
_______________________________________________________________________________

Varm opp nit'ir qibe i en stor kjele. Tilsett løken og stek til løken er myk og blank. Tilsett ingefær, hvitløk, berbere og paprika og stek videre i 3 - 4 minutter. Tilsett mer nit'ir qibe underveis om nødvendig. Tilsett kyllingen og rør rundt til all kyllingen er dekket av løk- og krydderblandingen, og til kyllingen ikke lenger er helt rå på utsiden. Tilsett tomatene og stek videre i et par minutter.

Tilsett kraft og evt. vin og kok opp. La småkoke mens du av og til rører i gryta til kyllingen er mør og kraften er noe redusert. Dette tar omtrent en halv time.

Ta kjelen av varmen. Smak til med sitronsaft, salt og pepper. Ha de hardkokte eggene i gryta og rør forsiktig rundt så eggene er dekket med saus.

Ha koriander og cottage cheese over før servering.

Berbere og Nit'ir Qibe


Cottage cheese er med på å runde av den sterke smaken fra berbere.

11 kommentarer:

  1. Har spist Injera Wo't noen ganger. Må få tak i sånn lefse/brød neste gang jeg drar til Oslo! Savner denne retten, må lage det snart. Her blir det røye i creme fraiche-saus idag!

    SvarSlett
  2. Ja, det er noe for seg selv. Det er liksom ingenting annet som ligner på injera. Hvis du skal handle injera så vet jeg at de har det blant annet på den innvandrerbutikken som ligger i Storgata, like ved Brugata trikkestasjon.

    Røye i creme fraiche-saus høres himmelsk ut. Perfekt en 1. mai :)

    SvarSlett
  3. Dette så fantastisk fristende ut Frida :-)

    Tove
    http://sjelemat.blogspot.com/

    SvarSlett
  4. Fin oppskrift, men etiopierne tørrsteker løken før de har oppi smøret. Hvis du steker løken i smør, blir det en helt annen saus (mer vandig/rennende) enn den som serveres i Etiopia som er ganske tykk og fyldig. Hakk løken fint, bruk gjerne en jerngryte og tørrstek løken under omrøring og moderat varme, til den begynner å bli gylden. Hell gjerne på litt vann underveis hvis det fester seg i bunnen, men sluttresultatet skal være at en god del av vannet fra løken skal ha fordampet når løken er stekt. Ha deretter oppi krydder og smør. Etiopierne bruker ikke tomat i denne retten. Injerra laget av Teff(pannekakene) importert fra Etiopia selges bare i butikker som drives av etiopere eller eritreere. Det finnes flere i eller rundt Storgata i Oslo.

    SvarSlett
  5. Så spennende mat. Dette har jeg aldri spist før, men det høres ut som perfekt helgemat.

    SvarSlett
  6. Anne S: Takk for innspill på oppskriften. Skal prøve å tørrsteke løken neste gang :)

    Når det gjelder injera er det flere av de andre ikke-etiopiske/eritreiske innvandrerbutikkene som har begynt å ta dem inn. De jeg handler hos har begynt med dette bare siste halvåret. Ellers er det også et par utsalgssteder som har ferskprodusert injera. En eritreisk dame som står for produksjonen her i Oslo :)

    Når det gjelder tomaten, så har jeg lagt merke til at de fleste Doro Wot-oppskrifter (leste gjennom sikkert 20 varianter, før jeg endte opp på denne) kjører uten tomat. Men jeg synes at en liten tomat gjør seg godt - gir ørlittegrann ekstra sødme og syrlighet til retten, så da tar jeg meg den friheten :)

    Synsegulla: Ja, forberedelsene krever jo litt tid, så en helg kan være lurt ;)

    SvarSlett
  7. Eg e så lukkeleg! Dette ska eg lage til familien ein gong - me sakne wot frå våre dagar i Etiopia. Me har ein restaurant her i Bergen, men det e jo greitt å kunne lage det sjøl. Må truleg innom den for å få tak i injerra, for eg veit ikkje om butikkar her i byn som sel injerra. Takk for fantastiske oppskriftar!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy! Da håper jeg du blir fornøyd, selv om du er vant til ekte vare fra Etiopia :)

      Slett
  8. Wow, så spennende! Denne må jeg teste!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails